שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך. יש שערים ויש שערים. יש שערים של עיר” מקום שבו מתכנסים בני אדם” ושם יש צורך בסדר ובמשפט וגם בכפייה של שוטרים.
אלה השערים הפשוטים.
אך יש שערים מורכבים יותר” שערי הנפש” הפתחים של הנפש. שבעת פתחי הגולגולת שדרכם אנו חווים ופוגשים את העולם” וגם שערים אלו זקוקים לשופטים ולשוטרים.
שופטים – מה יכנס פנימה. לְמה ניתן מקום של כבוד והשפעה בתוכנו ולְמה לא. יש שמירת העיניים וזה מושג מוכר” אך יש גם שמירת האוזן” מה אנו שומעים. מהו סוג הנגינה? מי שר אותה” מי כתב אותה ומה היה הלך נפשו וטהרתו אם בכלל.
הנפש מושפעת מכל רושם. ויש צורך בשופט שיורה מה יכול להיכנס ומה לא.
ויש גם שוטרים. הם כנראה שוטרי תנועה שאחראים על מה יוצא. מה יוצא מהפה” איזה סוג של דיבורים” אילו מילים. אך לא רק על הפה אלא גם על העין. מה לראות ומה לא” ועל האוזן- אילו דיבורים נשמע ואילו לא וכו’.
שופטים ושוטרים.
אך יש בהם גם סכנה בשופטים ובשוטרים עצמם. כי יחד עם הזהירות המצוינת לעיל ” עלולה להתפתח שיפוטיות. כל דבר יקוטלג” יימדד ויסומן. והשופטים והשוטרים יהפכו בעצמם לסוג של מכשלה.
גם השופטים צריכים שמירה. שלא ישפטו יותר מידי ויקטלגו ויהפכו את החברה לכזו שלא נעים להיות בה.
לכן מסיים הפסוק באמירה כוללת ‘ צדק צדק תרדוף’. מבעד לשערים יש מגמה שאותה מחפשים. והיא מגמת הצדק. לא רק הצדק המשפטי” אלא גם הצדק החברתי – לצַדק את הבריות וללמד עליהם זכות. לשפוט אותם לטובה. השופטים והשוטרים יש להם כיוון. אין הם עסוקים בלשפוט את האחר ולמדוד אותו כל העת” אלא הם מוּנָעים מהמגמה של ‘צדק צדק תרדוף’. לשפוט לטובה.