פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רוח לחימה

רוח לחימה

ניתוח נאום ‘כהן משוח מלחמה’
לפני שעם ישראל יוצא למלחמה” ה’כהן משוח מלחמה’ עומד ונושא את הנאום הבא שנועד לחזק את רוח הלוחמים:
“וְהָיָה כְּקָרָבְכֶם אֶל הַמִּלְחָמָה וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן וְדִבֶּר אֶל הָעָם. וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם. כִּי ה’ אֱלֹקֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם” (דברים כ” ב-ד).
יש לשים לב שהנאום מובנה בחכמה רבה ומטפל בשיטתיות בבעיות מוראליות שהלוחם עשוי להתמודד איתן.
לבטים אישיים על המוות
כאשר הלוחם עומד לצאת למלחמה הוא טרוד. הלוחם יודע שאולי הוא לא יחזור מהמלחמה ולכן הוא סוקר את חייו כדי לראות האם חייו היו משמעותיים מספיק כדי להיות מוכן למות. ולכן” המילים הראשונות שה’כהן משוח מלחמה’ אומר הן ‘שמע ישראל’. ומדוע? כוונתו לומר לעם ש”אפילו אין בכם זכות אלא קריאת שמע בלבד כדאי אתם להושיע אתכם” (רש”י דברים כ” ג ע”פ סוטה מב” א). כאשר הלוחם סוקר את מהלך חייו” אולי הוא לא תמיד מוצא דברים גדולים ומעשים גרנדיוזיים שהוא עשה” אבל ה’כהן משוח מלחמה’ אומר ללוחם שאסור לזלזל אפילו בדברים שנראים בעיניו קטנים. כל דבר ערכי שנעשה” ולו הקטן ביותר (שלצורך העניין הוא קריאת שמע) – חשוב והופך את חייו להיות משמעותיים.
ובכלל” החיים מקבלים את ערכם מעצם העובדה שישנו ערך שהחייל מוכן למות למענו. “החיים תופסים הם את ערכם רק עם הדעה של קדושת מסירות הנפש. כשיש על מה למסור את החיים” אז החיים הם דבר שיש להם ערך של חופש” של קודש ושל הוד” וכל לח החיים הוא מתגלה בזיוו על ידי קדושת מסירות נפש” (הרב קוק” שמונה קבצים קובץ ה’ פסקה רנ”ו עמ’ קע”ד).
אמונה בצדקת הדרך
ה’כהן משוח מלחמה’ מתאר את אכזריות האויב” לא רק כדי להניע את הלוחמים להלחם בכל כוחם (רש”י דברים כ” ג) שהרי “על אויביכם אתם הולכים” שאם תפלו בידם” אין מרחמין עליכם” (סוטה שם” במשנה)” אלא בעיקר כדי לתת מניע לעצם המלחמה. תיאור אכזריות האויב מהווה כשלעצמו מניע להלחם נגדם” שהרי תפקיד עם ישראל להלחם למען הצדק והמוסריות וכנגד הרשע והאכזריות בעולם. אולי ישנם רגעים שבהם הלוחם תוהה לעצמו האם בכלל נכון לצאת למלחמה ובפרט לאור המחיר הגבוה של סיכון חיי אדם והרס שהמלחמות גובות? ולכן כדי לחזק את ה’אמונה בצדקת הדרך'” ה’כהן משוח מלחמה’ מזכיר לכולם את אכזריות האויב. אי אפשר לעמוד מנגד כאשר קיימים בני אדם שכל מערכת הערכים שלהם מעוותת” שהם רואים אידיאל באכזריות ובטירוף הכח. כאשר מפנימים שחייבים לעצור את שטף האכזריות הזאת” ממילא מבינים שהמלחמה הכרחית ושווה את המחיר.
התמודדות עם הפחד
הפחד והדמיון הולכים הרבה פעמים ביחד. הפחד משתמש בדמיון כדי לשתק את האדם” שהרי ברוב המקרים המצב אינו כה גרוע כפי שהפחד מציג אותו. “הפחד הנפרז (=המופרז)” הוא נוטל את זיו החיים של האדם ושל כל החי המרגיש. אין דבר רע ואכזרי בעולם דומה לו”. כותב הרב קוק. “הוא מגדיל את כל הרעות יותר באין ערוך ממה שהם” ומאפיל את זוהר כל הטובות בחתירתו אשר יחתור מתחת לאשיותיהן (=ליסודותיהן) להגזים ששם צפונה רעה” תחת הטוב הגלוי. מקור כל חולשה וכל רפיון חומרי מוסרי ושכלי” הוא רק הפחד העובר את גבולו. הוא יאיים על האדם” שלא יעשה כל דבר לישועתו” שלא ינקוף אצבע להצלתו” שמא ינזק” שמא יביא עליו רעה לא יוכל כפרה” עד שהוא עושהו לחלש ומלא רפיון” עד שמעצלות ואפס מעשה הוא נופל בכל רע” (עקבי הצאן” מאמר ‘הפחד’ עמ’ קיט).
ולכן” בראש ובראשונה כדי להתמודד עם הפחד” צריך לדעת לשים את האצבע על ה’דמיונות’ ולהפרידם מהעובדות בשטח. וזה בדיוק מה שה’כהן משוח מלחמה’ עושה” הוא מכיר את היטב את ה’לוחמה הפסיכולוגית’ של האויב והוא חושף את כל התכסיסים שהאויב משתמש בהם כדי להפחיד את הלוחמים ולהיראות חזק ועוצמתי יותר מכפי שהוא באמת. הכהן משוח מלחמה אומר “אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם” (דברים כ” ג) ורש”י מסביר “ארבע אזהרות כנגד ארבעה דברים שאומות העולם עושים: מגיפין בתריסיהם להקישן זה לזה כדי להשמיע קול שיפחדו אלו כשנגדם וינוסו” ורומסים בסוסיהם ומצהילין אותם להשמיע שעטת פרסות סוסיהם” וצווחין בקולם” ותוקעין בשופרות ומיני משמיעי קול” (שם). כאשר הלוחם מבין שהפחד הוא דמיוני ולא מבוסס על העובדות בשטח” הוא מסוגל להתגבר עליו.
אלוקים איתנו!
אולי הדבר המרכזי שהלוחם רוצה לשמוע הוא ש’אלוקים איתנו!’ במילים הפשוטות ביותר. “כִּי ה’ אֱלֹקֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם” (שם ד). רש”י מסביר: “הם באים בנצחונו של בשר ודם ואתם באים בנצחונו של מקום” פלשתים באו בנצחונו של גלית” מה היה סופו? נפל ונפלו עמו” (שם). כאשר מבינים שאנחנו לא לבד” כל מערך הכוחות משתנה. אין שום שצבא מסוגל לעמוד נגדנו” מהעובדה הפשוטה שאלוקים נמצא איתנו.
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן