פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מה בין לדון לכף זכות לעין טובה?

מה בין לדון לכף זכות לעין טובה?

לדון לכף זכות ולהביט בעין טובה – אלו שתי מידות שיש להן הרבה מן המשותף – המבט החיובי – אבל אין ביניהן זהות.
מהו לדון לכף זכות? זו מצוות עשה הנלמדת מהפסוק “בצדק תשפוט את עמיתך”. מכאן שמדובר בשפיטה. לדוגמה: הבן חוזר הביתה עם מכנסיים קרועים” ואינך יודע מה קרה” האם הוא החליק על קליפת בננה” נפל על הקרקע וקרע את מכנסיו” או שמא התקוטט עם חבורת ילדים ו”הלך איתם מכות”” נפל על הקרקע וקרע את מכנסיו. אתה מבקש לפענח לעצמך מה קרה” ומתלבט האם לשפוט אותו לזכות או לחובה. על כך מצווה התורה “בצדק תשפוט את עמיתך”” עליך לדון אותו לכף זכות ולבחור באפשרות המקלה” עד שיוכח להפך. כל פעם שאנחנו נתקלים במעשה של הזולת שמניעיו אינם גלויים ומפרשים אותו על פי שיקול דעתנו (מדוע זה קרה וכיצד)” הרי שפעלנו כשופט. שפיטה זו תשפיע על מבטנו העתידי על פלוני או אלמוני. כלפי זה אומרת התורה שאנחנו צריכים לדון לכף זכות.
אבל חכמי ישראל הזהירו אותנו לנהוג בפקחות. לדון לכף זכות איננו שווה ערך לנאיביות וטמטום. הדין לכף זכות אמור לשקף את המציאות. לכן” אם עמיתנו הוא צדיק ידוע” נגייס את דמיוננו ואת הכישרון היצירתי שלנו כדי לדון אותו לכף זכות. אף שלמראית עין” התנהגותו מעוררת חדשות כבדים” נטרח לנקות אותו מהחשדות הנ”ל” נפליג בדמיון ונצייר סיפור שמזכה אותו. אבל אם הוא רשע” עלינו להניח שמעשיו הם רעים” ואסור לנו לדון אותו לכף זכות. איננו פתאים. אם כן כלפי מי ציוותה התורה “בצדק תשפוט עמיתך”? אם הוא רשע אין מצדיקים אותו” ואם הוא צדיק אין כל חידוש במצווה? השיבו הקדמונים שהמצווה אמורה במי שמעשיו סתומים” שאיננו יודעים מאומה על עברו” האם היה צדיק או רשע” או במי מעשיו שקולים. מספק” עלינו לצדק אותו” כלומר: לשפוט אותו לזכות.
ומהי עין טובה? עין טובה איננה עוסקת בפענוח אירוע או התנהגות מסוימת. ההתנהגות של פלוני שקופה” הכול ידוע ומוכר. השאלה היא כיצד להביט עליו: על הטוב או על הרע. אישיותו מורכבת” יש בה צדדים יפים ויש בה צדדים מכוערים” על מה נביט? לְמה נתייחס? האם החלק השלילי באישיותו יהיה מושא ההתייחסות שלנו” או חלקה החיובי? העין הטובה נמשכת אל הטוב ומביטה על הטוב. העין הרעה נמשכת אל הרע ומביטה על הרע.
בעל ה”עין הרעה” מתעניין בעיקר בצדדים השליליים של ילדיו. במה הם לא בסדר” מה הפער בין הציפיות למימוש” במה הם הכזיבו אותו. על זה הוא מדבר איתם” ומשדר אכזבה מהם. הוא טרוד בעיקר במחצית הריקה של הכוס. לעומתו” בעל “העין הטובה” מסתכל בעיקר על מחצית הכוס המלאה” אפילו הוא יודע שהיא חסרה. הוא נושא ונותן עם ילדיו סביב הישגיהם החיוביים” גם אם הם מועטים.
לפני כמה שנים פנתה אלי אמא מחו”ל והתלוננה שבנה התרחק לחלוטין מאורח החיים הדתי של הבית” ופגש באוניברסיטה נערה יהודייה שאין לה כל מושג ביהדות והתיידד עימה. האם כועסת עליו ומסרבת לאפשר לו להביא את חברתו לבית. היא לא חסכה ביקורת קטלנית מבנה ושידרה אכזבה גמורה ממנו. ואכן” לפי התנהגותו” ניכר שהבן איננו מנסה להתחשב בהוריו ולהרגיע אותם. התמונה הכללית היתה שחורה לחלוטין. היתה בה רק נקודת אור אחת: אף שהבן התרחק מאורח חיים דתי ולמד באוניברסיטה של גויים” הוא מצא בה חברה יהודייה. כאשר כל הסביבה איננה יהודייה” קל מאוד להתפתות ולפתח קשרים רומנטיים עם נערה גויה. אבל הבן שמר אמונים לעם ישראל ו”מצא” נערה יהודייה. זוהי נקודת אור. לאחר ששוחחתי על כך עם אמו” התעוררה עינה הטובה כלפי בנה.
לעיתים” אנחנו נוטים לתת ציון משוקלל לאישיות של זולתנו. אין זו דרכה של העין הטובה. היא איננה משקללת את הטוב והרע אלא מביטה על הטוב בנפרד מהרע. לוּ היו שואלים אותנו” מה אנחנו מעדיפים” שיביטו על מעלותינו בנפרד (ציון גבוה) ועל חסרונותינו בנפרד (ציון נמוך)” או שיביטו עלינו בצורה כוללנית (ציון ממוצע” בינוני) – סביר להניח שהיינו משיבים שהאופציה הראשונה עדיפה לנו. כך גם נביט על ילדינו” ללא שקלול. העין הטובה שלנו תזהה את הישגיהם החיוביים” תתפעל מהם ותשמח בהם. במקביל” נצטער על החולשות שלהם. אבל” לא נביט על המכלול כיחידה אחת המטשטש בין המרכיבים השונים של האישיות.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן