פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נקודה טובה – שינוי זווית ראייה

נקודה טובה – שינוי זווית ראייה

משה שולח מרגלים – “כולם אנשים” ראשי בני ישראל המה” לתור את הארץ” “ויוציאו דיבת הארץ… הארץ אשר עברנו בה לתור אותה ארץ אוכלת יושביה היא”.
איך זה שהמרגלים מוציאים דיבה קשה על הארץ הטובה? הם רואים את הפירות העסיסיים “וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה”” ובכל זאת הם מדגישים “ארץ אוכלת יושביה”. אמנם הארץ טובה “חשובה לנו אבל… הם זורעים מורך לב וספקנות בעם.
השאלה היא לא אם הארץ טובה או לא אלא מאיזה מצב נפשי אתה מתבונן על הארץ” על החיים” על העולם. “טובה הארץ מאד מאד”” כפילות זו מראה על רמת חיבור מאד גבוהה. חז”ל מקשרים את הפסוק “טובה הארץ מאד מאד” למשנה באבות “מאד מאד הווי שפל רוח” – במקום שיש ענווה שם אתה מוצא שכינה” עומק וגובה רוחני” ממקום זה אתה מתבונן ומפרש את העולם. זוהי היכולת לראות את הנקודה הטובה” להאיר כמו בפנס את החלקים שלא תמיד בולטים” כיוון שמתמקדים בדרך כלל בקושי.
גם בחינוך ראוי ללמד את הילד לחוש שהוא בשליטה ולא חסר אונים” גם במצבים שנראים לו חסרי תקווה. ילדים עם אומץ לב וחוסן נפשי יכולים לראות דברים בצורה מאוזנת – בפרופורציה נכונה” יודעים להעריך נכונה את חומרת האירוע ולתת לדברים שקורים את המשקל הנכון. לעומתם ישנם ילדים שבמצבי לחץ נוטים לראות את המציאות הרבה יותר מורכבת” מסובכת ומאיימת ממה שהיא באמת. במערכת החינוך אנחנו נפגשים בילדים כאלו שנמנעים לתפקד בגלל לחץ” חרדות” קשיים רגשיים ועוד.
לרוב” ילדים קטנים באמת אינם יודעים לאמוד מצב כואב” והם נלחצים מדְברים שגרתיים כאילו עולמם חרב” כמו אם נשבר להם צעצוע” או שנפלו וקבלו מכה” או חבר שמסרב לשחק איתם… הם חווים טרגדיה.

להורים יש יכולת לעזור לילד. קודם כל עליהם לבחון איך הם עצמם מתייחסים למציאויות השונות. האם הם גם מאמינים שהכול יסתדר” ויותר מזה” יתהפך לטובה. כי הורים אופטימיים וחדורי אמונה יפתחו בדרך כלל אצל ילדיהם עמדה נפשית אופטימית.
אנשים אופטימיים מצליחים לראות את הצדדים החיוביים גם במצבים הקשים” ובזה עוזרים לילדם לפתח גמישות רגשית” ומרגילים אותו למצבים משתנים.
צריך לפתח את היכולת להתבונן על המציאות מזווית שונה ואחרת. אם הילד בוכה שרב עם חבר אפשר להרגיע אותו שזה ודאי לא ‘סוף העולם’: “נכון זה לא נעים” אבל זה קורה הרבה בין חברים”.
על ההורים לפתח גישה שמדגישה את הצד החיובי” היפה והחזק. החיבור אל החלקים הטובים של הילד משדרת אמונה בכוחו” וממלאת אותו הילד ברוח אחרת שלא נשברת ולא נשחקת בדרך” גם אם היא קשה וארוכה.
hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן