פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ציצית

ציצית

בסיום פרשתנו מופיעה מצוה חדשה שלא שמענו עליה קודם. מתוך הזעזוע הגדול של מעשה המרגלים” זוכים לחידוש מצוה” “כי לא יטוש ד’ עמו ונחלתו לא יעזוב”. הציצית היא בגד המיוחד לישראל” וקדושת ישראל מתגלה אף בתלבושתם. מתוך הכלל היסודי של “כי יעקב בחר לו יה” העשוי פרטים פרטים” נפגשים בבגדו של האדם” העשוי חוטים חוטים בסדר של שתי וערב” היוצרים כולם יחד את הבניין השלם – את הארג השלם. חוטי הציצית הבודדים מתחברים לקדושת הבגד הכלל ישראלי. החוטים הבודדים האלה” כשהם שייכים לדבר ד’ הכולל” מקבלים על ידי כך את קדושתם המיוחדת. ככל שהיחיד ירגיש את החיוניות השלמה של שייכותו לכלל ישראל” על ידי ראייתו “וראיתם אותו”” יבוא על ידי כך לזכור “את כל מצוות ד'”. מתוך הכלל יבוא אל הזהירות בפרטים.
ביציאת מצרים קיבלנו את ה”תכשיט” הראשון שלנו” את הפאר שעל ראשנו ועל ידנו. עכשיו” מתחילה יציאת מצרים חדשה. אחרי הדבר הנורא והאיום שקרה לנו” אחרי התמוטטות ההכרה” ההבנה והאמונה בשייכות העם לארץ בחטא המרגלים” אנו זוכים לחדש את ההליכה ממצרים לירושלים” שבמקום אחד עשר יום היא נמשכת ארבעים שנה. לכן כשם שביציאת מצרים קיבלנו תכשיט קדוש” את הפאר שעוטר את ישראל בתפארה” את התפילין שבראשנו ובזרוענו” כך עכשיו בהתחדשות עלייתנו לארץ חיינו” מתחדשת תפארתנו בסדר התלבושת המיוחדת שלנו. כתוצאה מן התסבוכת הנוראה של מעשה המרגלים” אנו זוכים עכשיו להתחדשות” שכלול והשלמה של יציאת מצרים” ויחד אתה מתחדשת” משתכללת ומשתלמת צורת התלבושת שלנו.
ציצית היא הסמל שלנו. “והיה לכם לציצית”. יש לראות את הציצית: “וראיתם אותו”” ומתוך כך “וזכרתם את כל מצוות ד'”. “ראיה מביאה לידי זכירה” ולידי התקשרות חיונית עם התורה ומצוותיה. ציצית שקולה כנגד כל המצוות שבתורה [1]. מתחדשת כאן כל התורה כולה” כללותיה ופרטותיה” שהיא המשך של יציאת מצרים: “אני ד’ אלהיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים”. אחרי ההתמוטטות” מופיע סדר גאולה וחוזר בירור החשבון של “הבוחר בעמו ישראל באהבה” [2].

מקורות:
[1] נדרים דף כ”ה עמ’ א’.
[2] ע”פ שיחות הרצ”י במדבר עמ’ 145-6″ 163-4.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן