פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שאלתה של בלוריא הגיורת

שאלתה של בלוריא הגיורת

במסכת ראש השנה (יז” ב) מסופר: “שאלה בלוריא הגיורת את רבן גמליאל: כתיב בתורתכם ‘אשר לא ישא פנים’ (דברים י)” וכתיב ‘ישא ה’ פניו אליך’ (במדבר ו). נטפל לה רבי יוסי הכהן” אמר לה: אמשול לך משל” למה הדבר דומה – לאדם שנושה בחבירו מנה” וקבע לו זמן בפני המלך” ונשבע לו בחיי המלך. הגיע זמן ולא פרעו” בא לפייס את המלך. ואמר לו: עלבוני מחול לך” לך ופייס את חבירך. הכא נמי” כאן – בעבירות שבין אדם למקום” כאן – בעבירות שבין אדם לחבירו”.
כנראה שבלוריא עמדה בדיוק לפני גיור (היא נקראה ‘הגיורת’ על שם סופה. ראה: יבמות מו” א; רש”י שם ד”ה בבלוריא; שו”ת הרדב”ז ח”ד סי’ פ”ו) ולכן יש להניח שהשאלה שהיא בחרה לשאול את רבן גמליאל” הייתה שאלה עקרונית עבורה וייתכן שאפילו עצם ההחלטה להתגייר היה תלוי בשאלה זו. וכן יש להניח שבלוריא לא התכוונה לשאול שאלה שגרתית בפשט הפסוקים” וראייה לכך” ישנן מספר תשובות אפשריות לשאלה זו (ראה: ברכות כ” ב ובתירוצו של רבי עקיבא ר”ה יז” ב-יח” א)” ומאחר ורבי יוסי הכהן בחר להשיב לה תשובה מסוימת מאוד” סימן שיש כאן עניין עקרוני שיש לתת עליו את הדעת.
הרב שמשון רפאל הירש כותב על המילים “אשר לא ישא פנים ולא יקח שחד”: “הוא מחשיב באדם רק את האדם” ואין הוא מכיר תחליף ליושר המוסרי – לא במעמד ומוצא חברתי ולא במעלות וכשרונות רוחניים. בדרישות חוקי המוסר אין הוא מתחשב במעמד חברתי ואי אפשר לשחד אותו על ידי גאונות והישגים רוחניים” (דברים י” יז).
בעמי קדם היתה נפוצה התפיסה שככל שהאדם בעל מעמד חברתי רם יותר וככל שהוא בעל כשרונות רוחניים גדולים יותר” כך הוא זוכה לזכויות יתר ומקבל חסינות משפטית ביחס לשכבות הנמוכות בחברה. למשל בחוקי חמורבי של העולם העתיק היה מדרג עונשים שהתפרס לפי המעמד החברתי. אם הגניבה היתה מהמעמד הגבוה” הגנב הוצרך לשלם פי שלושים” אם הגניבה היתה מהמעמד הבינוני – פי עשר ואם לגנב לא היה ממה לשלם” הוא הומת.
לכן” ייתכן ונפשה של בלוריא קצה מהשחיתות המוסרית וחוסר השוויון בחברה שבה היא גדלה (אם נדון ע”פ שמה – ‘בלוריא’ שזהו שם לטיני” מסתבר שהיא הגיעה מהחברה הרומאית שהשחיתות המוסרית הביאה לנפילתה)” ומסיבה זו היא פנתה ליהדות. ולכן כנראה שבלוריא רצתה לדעת האם היהדות מעמידה סולם של ערכים השונה מהותית מסולם הערכים המקובלים בשאר התרבויות.
בפסיכולוגיה המודרנית מדובר על היכולת להקשיב לשדר שמאחורי המילים (ראה: קרל רוג’רס” חופש ללמוד עמ’ 220). כנראה שרבי יוסי הכהן ניחן ביכולת הקשבה זו ולכן הוא ידע להתייחס למסר שעומד מאחורי שאלתה והשיב לה שה’ לא נושא פנים בתחום שבין אדם לחברו” למען דעת שהיהדות אינה סובלת שחיתות מוסרית [וכדאי הוא רבי יוסי הכהן לתשובה זו שהרי עליו נאמר ע”י רבן יוחנן בן זכאי: “רבי יוסי – חסיד” (אבות ב” ח). ואיזהו חסיד? “אמר רב יהודה: האי מאן דבעי למהוי חסידא” לקיים מילי דנזיקין” (ב”ק ל” א). מי שיודע לדאוג למניעת נזקים נקרא חסיד” משום שאי אפשר להתחסד עם הבורא אם לא מתחסדים קודם עם בני אדם. והצעד הראשון הוא למנוע היזק].
אי אפשר לנסות לרצות את האלוקים בהישגים רוחניים שאין להם כיסוי מוסרי. “כל שאין רוח הבריות נוחה הימנו אין רוח המקום נוחה הימנו” (אבות ג” י). ויותר מזה” אם אנו רוצים לדעת מה מאפיין את אלוקים” הרי זו התשובה: “כִּי ה’ אֱלֹקֵיכֶם…אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד. עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה” (דברים י” יז-יח; ראה: ירמיהו ט” כג; מורה נבוכים ח”ג סוף פרק נ”ד).
אם רוצים אנו לדעת האם הדרך שלנו בעבודת ה’ היא הדרך הנכונה? עלינו לבחון את עצמנו במבחן פשוט: האם עבודת ה’ שלנו מגבירה את האכפתיות לשכבות החלשות בחברה כמו היתום” האלמנה והגר? האם עבודת ה’ שלנו מגבירה בנו את השאיפה לעשות חסד ומשפט? אם אנו מסוגלים להשיב על שאלות אלו בחיוב – זהו סימן שאנו בדרך הנכונה (ע”פ רבי יצחק מוורקא” בתוך: שמחה רז” סיפורי חסידים” עמ’ 95).
לתגובות: natanorot@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן