מתוך פנימיות התורה” מתבררים כל חשבונות העולם שלנו. מתוך המרכזיות הרוחנית האלוהית הנבואית” מתגלה המצב האמיתי של “ישראל אשר בך אתפאר”. “‘והתפארת’ – זו מתן תורה” . מן הקודש אל החול. ככל שמודגשת ההכרה הנפשית הזאת” כך גדל יותר ערך הצבא שלנו וכל הסובב אותנו.
“מבן שלשים שנה ומעלה ועד בן חמשים שנה” כל בא לצבא לעשות מלאכה באוהל מועד”. זהו אגף כח אדם שלנו – מתוך הישיבה” מתוך המשכן ואוהל מועד. נפגשים באותה מלה “צבא” הן אצל הצבא העוסק במצוה היסודית של כיבוש הארץ” והן אצל יוצאי הצבא בישראל לגבי עבודת המשכן. צריך להבין שאין כאן סתירה אלא המשך אלוהי אחד. עכשיו עם ישראל צריך לעבור במשך זמן מה דרך המדבר” לכן מתגייסים ומגויסים לעבודת המשכן. הצבא הראשון שלנו הוא הצבא של עבודת הקודש. יהושע” הכובש הגדול “לא ימיש מתוך האוהל”. זו תחילת הצבא ושורשו.
כן הוא לגבי המובן של מלאכה. עם ישראל שייך להרגל הפנימי והרוחני של “יום מנוחה וקדושה לעמך נתת”. מכאן דינו של ישראל האסור בעשיית מלאכה בשבת” ודינו של גוי החייב בעשיית מלאכה בשבת. מה פירוש המלה “מלאכה”? יש על זה בירורים ארוכים במילונים. על פי המובן האמיתי” מלאכה היא עבודת הקודש. כל סדר חיי החול” כל המלאכות והפעולות ליישובו של עולם” נמשכות מעבודת הקודש. היא מפיצה אור עליהן. המלאכות שהיו במשכן הן חשובות” ואלה שלא היו במשכן” הן פחות חשובות. מה שחשוב ואמיתי בפעילותו של האדם” מוגדר על פי עבודת המשכן. מתוך הקודש” אנחנו מכירים את הערך של החול. הקודש הוא פנימיות החיים. ריבונו של עולם הסתכל בתורה וברא את העולם. ממקור התורה” ממקור הקדושה” ממקור הדבקות האלוהית” מתבררים כל החשבונות של מציאות החיים. “אתהלך לפני ד’ בארצות החיים” – אומרים חז”ל: “זה מקום שווקים”. מתוך עבודת הקודש” יש מקום להערכה מהי מלאכה ומהי עשייה” ומהו הערך של “אדם לעמל יולד”. מהקודש מופץ אור על כל חיי החול .