פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מעוּרבוּת הורים בשידוכי ילדיהם (ד)

מעוּרבוּת הורים בשידוכי ילדיהם (ד)

במאמר הקודם” הובאה תשובת המהרי”ק שאין הבן חייב לציית להוריו בענייני שידוכים” משלושה טעמים: א. אין הבן חייב לציית להוריו אם ייגרם לו צער נפשי גדול. ב. נישואיו עם אישה שהוא חפץ בה הם בגדר מצווה שמבטלת כיבוד הורים. ג. בן חייב לציית להוריו רק כאשר הציווי מביא תועלת ישירה להוריו ולא אם זה נוגע לבן בלבד.
בנימוקו השני כותב המהרי”ק שלשאת אישה שהוא חפץ בה היא מצווה שדוחה כיבוד אב ואם. היכן מוזכרת מצווה זו? השיב המהרי”ק שהיא רמוזה בהלכה ש’אסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה”” מכאן “שהקפידו שיקח אשה אשר יחפוץ בה ותמצא חן בעיניו”. עיקרון זה מובא בסוגיות הלכתיות נוספות הקשורות לשידוכין. לדוגמה: הראי”ה קוק זצ”ל נשאל האם לחשוש לצוואת רבי יהודה החסיד שאין לאיש לשאת אישה ששמה כשם אימו. בין יתר שיקוליו לקולא מזכיר הרב את ההתחשבות ב”נטייה והחפץ הנפשי בין המדוּברים [= הבחור והבחורה]”. נימוקו: חובת הציות לצוואת ר”י החסיד היא “מפני כבודם של רבותינו שחשו לזה”” כלומר” כבודם של גדולי ישראל שהורו לחשוש במקרה ששמות הכלה ואם החתן זהים. “על כן” יש לזה מקום רק בשעה שמצד הזוג אין חפץ מיוחד דוקא לשידוך זה. אבל בזמן שיש להם חפץ מיוחד לזה” הלוא קיימא לן [= אנחנו נוקטים] שלגבי כיבוד אב ואם” שהוא מהתורה” אם האב מוחה להבן לישא אשה שיחפוץ בה הבן אין צריך לשמוע לאב… וקל וחומר בנידון דידן שיש בזה צדדים להקל” (שו”ת עזרת כהן סימן ז). הרב קוק טוען שאם רשאי הבן (או הבת) לשאת אישה שהוא חפץ בה בניגוד לרצון הוריו” מתוך התחשבות בנטייתו ובחפצו הנפשי” קל וחומר שהוא רשאי לשאת אישה שהוא חפץ בה ולא לחשוש לכבודם של גדולי עולם שהורו כצוואת ר”י החסיד.
המהרשד”ם (שו”ת יו”ד סימן צה) נשאל האם חובה על הבן לציית לצוואה שהשאיר אביו אחריו האוסרת עליו לשאת את בת פלוני. השיב המהרשד”ם בדומה למהרי”ק שאין לבן חובה לציית לצוואת אביו “שהדין פשוט שהבן יכול לישא האשה אשר ישרה בעיניו” ואין מצות האב מעכבת כלל… אפילו היה אמת ברור שצוה לו אביו לא תיקח אשה פלונית” והיא כשרה כבנות ישראל הכשרות וטובה היא בעיניו יקחנה” כי עמה יתן לו ה’ בנים הגונים” מה שלא יהיה כן אם יישא אישה אחרת אשר אין לו חפץ בה” כי בני שנואה שנואים לפני המקום”.
שתי הדרכות של רבי יהודה החסיד ב”ספר חסידים” עוררו דיון גדול מפני שהן סותרות – לכאורה – את שיטת המהרי”ק ומחייבות את הבן לציית להוריו בענייני שידוכין.
א. ספר חסידים סי’ תקסד – “אם רואה אביו או אמו שבנות הארץ רעות והבן רוצה לקחת משם אשה והאב מצוה לו שלא יקח” חוטא הבן אם יקח שהרי יעקב שמע ליצחק ולרבקה. אבל אם טובות ואחיה טובים” ויש רעות ואחיה רעים” ורצו לתת לאב ולאם ממון שיקח אשה מהם [= מ”הרעות”]” והטובים אינם רוצים לתת לאב ולאם שום דבר” והאב והאם מצווים לו לקחת בת מי שנותנים להם ממון” והבן אינו רוצה ליקח אישה אלא מטובים” אף על פי שכועסים עליו אביו ואמו” לא ישמע אליהם כיון שעושין עמו שלא כהוגן”. ר”י החסיד מחלק בין נימוקי ההורים ושיקוליהם: אם בגלל שיקולי ממון דורשים ההורים מבנם לשאת אישה “רעה”” אין הבן חייב לציית להם למרות שהם כועסים עליו. אבל אם הבן מבקש לשאת אישה “מבנות הארץ רעות”” והוריו מתנגדים” “חוטא הבן אם יקח שהרי יעקב שמע ליצחק ולרבקה”. מדוע במקרה זה חייב הבן לציית להוריו? מפני שאין הוריו מוּנעים משיקולי ממון” כבוד ויוקרה” או משיקולים אישיים” אלא משיקולים מוסריים. בנות הארץ רעות ומקולקלות” וההורים מזהירים את בנם לבל ייקח מהן אישה ומבקשים ממנו למצוא בת זוג מסוג אחר” איכותית יותר” השומרת על רמה מוסרית גבוהה.
ושמא נשאל” אם בנות הארץ מקולקלות” גם ללא ציווי הוריו ומצוות התורה לכבדם ולציית להם” עליו להתרחק מהן?! התשובה היא פשוטה. לעיתים” הבחור מתלהב” נסחף אחר רגשותיו” מתאהב ומסתנוור” ומשום כך אינו רואה שהן “רעות” ומקולקלות. הוריו מזהים זאת ומזהירים אותו. במקרה זה” אין לבן להתעקש ולעמוד על שלו אלא להטות אוזן לאזהרת הוריו המבקשים את טובתו ולהתחשב בה” ולבחון בצורה רצינית את דבריהם. אל יטען כלפיהם שלא יתערבו לו בחייו הפרטיים אלא יאזין” יקשיב ויבחן.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן