שבת שלפני הפסח קורין אותו השבת הגדול מפני הנס שנעשה בו (שו”ע או”ח תל)” שבשנה שיצאו ממצרים היה עשרה בניסן ביום שבת ולקחו כל אחד מישראל שה לפסחו וקשרו בכרעי המטה ככתוב: בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות… והמצרים ראו זה ושאלום: למה זה לכם והשיבו: לשוחטו לשם פסח בצוות ה’ עלינו והיו שיניהם קהות על ששוחטין את אלהיהם ולא היו רשאין לומר להם דבר” ומפני שאז היה עשירי בחודש בשבת על כן קבעו לקרות שבת שלפני הפסח בעולם שבת הגדול” (משנה ברורה על שו”ע או”ח תל).
המצרים סגדו לבהמה” ולבהמיות” והנה לראשונה בהיסטוריה יוצא עם ישראל יוצא בגלוי נגד משעבדיהם העריצים ונגד אמונתם בבהמות” בעומדם לשחוט את השה שהאמינו בו המצרים כבאלהים. לראשונה” ישראל טועמים את טעם החירות והחופש. הדבר הגדול הוא שישראל הרימו ראש והשתחררו מכבלי העבדות” ודווקא בשבת קודש.
לראשונה בתולדות העם היהודי הוא טועם את טעם החירות והחופש. מעם של עבדים משועבדים שאין להם רשות להרים ראש נגד משעבדיהם האכזריים” הם הופכים לעם שאומר ועושה מה שהוא חושב לנכון לאמתי ולצודק” הלוקח מהמצרים את הדבר החשוב להם ביותר” שהם מאמינים בו וסוגדים לו – את השה” סמל הבהמיות והחומרנות – ומודיעים להם שהם עומדים לשחוט אותו.
נכון לעכשיו” בשבת הגדול הבא עלינו לטובה” עלינו לזכור להודות לשי”ת על הנס הגדול שעשה לנו בימים ההם כשיצאנו בגלוי נגד משעבדינו ואמונתם. מבלי שיגעו בנו. ובזמן הזה על אחת כמה וכמה כאשר עם ישראל ממשיך לצאת ביד רמה מעבדות לחירות בארץ ישראל.
וככל שישראל הולכים ונגאלים” אמונתם הולכת ומתגדלת ואורם של ישראל הולך וגדל. ויתקיים בנו בימים אלו ממש” כאשר שליטי העולם עולים לארץ ישראל מתוך שמכבדים את עם ישראל ומדינת ישראל” דברי הנביא צפניה “בעת ההיא אביא אתכם” ובעת קבצי אתכם” כי אתן אתכם לשם ולתהילה בכל עמי הארץ בשובי את שבותיכם לעיניכם אמר ה’ ” (צפניה ג).
בברכת חג פסח ושמח
המצפה לישועה השלמה