פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > יציאה צורך עלייה

יציאה צורך עלייה

ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים” ואת אותותי” וידעתם כי אני ה’.” (שמות ו ב). שואל האוה”ח הקדוש – למען תספר? והרי בראש ובראשונה נועדו המכות להענשת המצרים” כנאמר “למען שיתי אותותי”?
מדוע נזכרו שני עניינים” ‘התעללתי’ ו’אותותי’? תשובתו – המטרה התכליתית במכות יציאת מצרים היא החדרת האמונה בלב ישראל לדורות עולם” וממנה לכל האנושות כולה. (“ביום ההוא יהיה ה’ אחד ושמו אחד”)
אוה”ח: “בא ה’ להודיע כי אין תכלית הכוונה בהבאת האותות בקרבו” לעשות נקמה בפרעה” אלא לחזק האותות שהם עיקר האמונה בלב ישראל כדי שיהיה רשום” בל יישכח לנצח. כי כשיהיה בקרבו של פרעה” והיה בזכרון בני ישראל לעולם ועד”. וכדברי ר’ חיים ויטאל על פסוקנו” לא די היה במכות מצרים כדי להשקיע האמונה בלב ישראל. כי אם צריך היה גם ביטול כוח של שרו של מצרים (התעללתי). רק הגילוי שה’ שולט בעליונים ובתחתונים” בכל חלקיהם ברוח” במים” בעפר” בבעלי חיים” באש ובאוויר” אזי תחדור האמונה לנצח. ובזה שפעל ה’ בשני מסלולים בהבאת המכות” בריבוי עשר המכות” שכל אחת היתה מורכבת מחמש מכות המורה על מידת הדין הגדולה” ובאותות עצמן שהיו שינוי חוקי הטבע ושבירת כוחם הרוחני של המצרים” על ידי זה תוכל האמונה לפעפע בלבם לנצח.
אוה”ח: “ותכלית המכוון בסיפור הוא וידעתם כי אני ה’ ואין עוד” ותכזיבו (תבטלו) האמונות זולת זה” וכן תמצא שדבר אתנו ה’ ברוך הוא בהר סיני” פתח דבריו יתברך אמר אנכי ה’ אלקיך וזה לך האות” אשר הוצאתיך מארץ מצרים.
והוא שהקדים דבריו כאן ואמר: וידעתם כי אני ה'” כי יכירו בזה בחוש הראות” דרך האמונה מה שלא השיג אדם” מהעולם ועד העולם” ברוך אשר עשה כן לנו.
בתשובה לבנים אנו אומרים בהגדה “עבדים היינו” ויוציאנו ביד חזקה ובזרוע נטויה” ואילו לא הוציא… הרי אנו ובנינו משועבדים היינו” ואפילו כולנו חכמים… מצוה עלינו לספר ביציאת מצרים.” מהי הכפילות ביד חזקה ובזרוע נטויה” ומדוע אלמלא יצאנו ממצרים היינו נשארים בשעבוד נצחי” מדוע יש להרבות בסיפור יציאת מצרים הידוע בפרטיו לכל בר בי רב?
הרב קוק בפתגמיו לחדשי השנה מגד ירחים כתב ” יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של כל העולם כולו”” וכן “משכן א-ל וחירות עולם יחדיו עשו אביב עם”.
יציאת ישראל ממצרים מלמדת את כל העולם כולו שאין החירות נשלמת בשחרור הפיסי אלא רק עם הזכייה בחירות רוחנית” מתן תורה והקמת המשכן. רעיון זה מסומל במצוות ספירת העומר המחברת שני מועדים אלו” פסח ושבועות” בחבירה אחת. ועל כן נאמר למשה: “בהוציאך… תעבדון את האלקים על ההר הזה”. יציאת מצרים תופסת מקום מרכזי בתורה ובמצוות כל שבת חג ומועד “זכר ליציאת מצרים”. וכדברי הרב בעולת ראיה (ח”ב רסח) על ההגדה” מביא הרצי”ה בהערה “אילו לא הוציא… אנו ובנינו” ואמו”ר היה רגיל לומר בכל סדר וסדר כי אילו לא הוציא ה’ את אבותינו לחירות עולם למתן תורה” הרי כל העולם כולו וכל סדר חיי האדם היו נשארים על מקומם בלי השתנות. העולם היה נשאר באלילותו ובאיוולתו. וחזון העתיד נובע מגאולת מצרים כדברי הנביא מיכה” “כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות”. כדברי הרמב”ם (הלכות מלכים יא הלכה ד) על השתחררות העולם מאלילות דרך הדתות שינקו מהיהדות” עד לתיקון השלם.
בעולת ראיה (ח”א כו) כותב הרב: “יציאת מצרים היתה מאורע כזה” שרק לפי מראית העין הגסה נחשבת היא לדבר שהיה איזה פעם ועבר” ונשאר בתור זיכרון אדיר בתולדות ישראל” ובתולדה הכללית של האנושיות כולה. אבל באמת ע”י הכרה תוכית אנו באים לידי ידיעה” כי עצם פעולת יציאת מצרים היא פעולה שאינה נפסקת כלל” התגלות יד ד’ בפרסום ובהופעה בהירה על פני ההסתוריה של התבל” היא התפרצות אור נשמת אלהים החיה והפועלת בכל מרחבי עולם” אשר ישראל זכה לזה” שע”י גודלו והכשרת קדושתו” תאיר את אורה להזריח אורים גדולים בכל נאות מחשכים לדורי דורים. והמפעל העצמי של יציאת מצרים הולך הוא ופועל את פעולתו” הזרוע האלהית” אשר נחשפה במצרים לגאולתם של ישראל” היא היא נטויה ועומדת בהכנת המשכת פעולתה באין הפסק והפרעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן