פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > כה’ אדר – יום הילולת הגאון רבי יצחק אבוחצירא – “בבא חאקי” זצ”ל

כה’ אדר – יום הילולת הגאון רבי יצחק אבוחצירא – “בבא חאקי” זצ”ל

מדי חודש היה מחלק את רוב משכורתו לנזקקים ולמתן בסתר'' - כ''ה אדר יום הילוללת רבה של רמלה- לוד רבי יצחק אבוחצירא - ה''בבא חאקי'' הרב רונן טמיר כותב על דמותו

אנשים מנשקים לי את היד והגלימה- מה אני ומה חיי?! אך כיוון שבזכות האמונה ה’ שומע את תפילותינו והאמונה היא מיסוד תורתנו הקדושה” ודבר זה מחזקם באמונה- אסור לי למנוע אותם מהאמונה הזאת” לכן אני מרשה שינשקו את גלימתי” אך לא מפני שאני משהו…”
ר’ יצחק אבוחצירא נולד בכ”ח ניסן ה’תרנ”ה בעיר ריסאני שבמרוקו” לאביו הקדוש ר’ מסעוד אבוחצירא” ולאמו הצדקת הרבנית עישה” אשר מכוח צניעותה ותפילותיה לא סבלה כלל מצער הריון ולידה. ר’ יצחק היה בן הזקונים של משפחת אבוחצירא” וגדל במחיצת אחיו הגדולים ר’ דוד הי”ד שנרצח ע”י פורעים ערבים ור’ ישראל – “הבבא סאלי”. בסמוך להגיעו למצוות” נשא לאשה את בת אחיו” ר’ דוד הי”ד – הרבנית אסתר” שתמכה בו בכל מאודה” כדי שיגדל ויעלה במעלות התורה והקדושה. בשנת ה’תרפ”ה” לאחר תקופה ארוכה של הכנות רוחניות – החליט לשים פעמיו אל ארץ הקודש ולחונן את עפרה” למשך שנה תמימה” בה הילך בארץ לאורכה ולרחבה מטבריה וצפת ועד ירושלים וחברון. גם רכש דירה בטבריה” ליד קברו של ר’ מאיר בעל הנס. בני המקום הפצירו בו שיישאר וינהיג אותם” אך היה עליו לשוב למרוקו ולהתארגן עם בני משפחתו לעלייה לארץ ישראל.
לאחר ששב לעיר בודניב” והודיע להם על כוונתו לעלות לארץ ישראל” לא יכול היה לעמוד מול הבכיות והתחנונים של אנשי העיר” שלא יעזבם כצאן ללא רועה. ר’ יצחק נאלץ להיעתר ולדחות את תכניתו בכ-20 שנה” בהן הנהיג את קהילות בודניב” ארפוד ווהראן” שם נודע בכינויו “בבא חאקי” (“חאקי”- כינוי חיבה ליצחק). עם קום מדינת ישראל” עלה עם משפחתו לארץ הקודש” היישר למעברה בגבעת אולגה. משהגיע בעל פרדס והציע עבודה לכל המעוניין נרשם גם “בבא חאקי”” אך מששמעו על כך תושבי המעברה עמדו בכל תוקף על כך שר’ יצחק יישב ללמוד תורה והם יישאו בעול פרנסתו.
עם הזמן נודע שמו כגדול שבגדולים” ובתמיכת הרבנים הראשיים לישראל מונה לרב העיר רמלה-לוד. הוא נודע כגאון עצום בהלכה ובמידות. אהבת ישראל פיעמה בלבו ללא גבול. כפי שהעיד עליו הגאון רבי חיים דוד הלוי זצ”ל” רבה הראשי של תל-אביב: “אין ספק שבאהבת ישראל שהייתה בו הוא היה יחיד בדורו” תמיד היה אפשר לשמוע ממנו סנגוריא” תמיד מצא את הדרך להצדיק ולהסביר מעשה זה או אחר” כפי שנהגו גדולי הדורות ובראשו רבי לוי יצחק מברדיצ’ב זצ”ל.” מדי חודש היה מחלק את רוב משכורתו לנזקקים ולמתן בסתר. גם כשקיבל סכומים גדולים משועי ארץ ששיחרו לפתחו – היה מחלק את הכסף בו ביום לעניים” ואף ביקש מהרבנית לכבס את המטפחת בה נצבר הכסף “כדי שלא ילון בביתי ריח כסף…”
“בבא חאקי” היה חבר בנשיאות תנועת “המזרחי”” ופעל רבות להעלאת יהודי צפון אפריקה לארץ ישראל ולקליטתם. נשלח גם למחנות העולים בצרפת ובאלג’יר כדי לסייע בארגון העלייה” ובשם ה’ עשה והצליח. לכבוד אירוע לציון 60 שנה ליסוד הקרן הקיימת לישראל” שלח “בבא חאקי” אגרת ברכה” וכך כתב בין השאר: “בזמננו זה” זמן אתחלתא דגאולה” אם יסתכל האדם מסביבו ויראה את פריחתם ושגשוגם של ישובי העולים בנגב ובגליל” יבין ויעריך את מפעליה של קק”ל.. והכל בעזרת ה’ וידו הטובה עלינו. חזקו ואמצו ויהי ה’ בעזרכם. ואנו תפילה שמדינת ישראל תפרח כשושנה ונזכה כולנו בביאת הגואל” אמן” מיד לאחר מלחמת ששת הימים” הזדרז ויצא במונית לפקוד את המקומות הקדושים בירושלים” בית לחם וחברון. ועל כך אמר: “כשבאתי ארצה בשנת תרפ”ה” הגויים נתנו לי הרגשה שהם בעלי הבית על המקומות האלה” ורצו למנוע אותי מלהיכנס אליהם אך בס”ד נתגברתי… ועכשיו יש לי הזדמנות למחות בהם ולומר להם קבל עם ועדה ‘חברון היא שלנו ואנו אדוניה'” לכן לא רציתי להחמיץ את ההזדמנות הראשונה שיכולתי לעשות כן”.
ביום ה'” כ’ה אדר ב’ ה’תש”ל” נסע “בבא חאקי” לנתיבות כדי להשכין שלום בין איש לאשתו” ובדרך חזרה נהרג בתאונת דרכים מחרידה. למחרת נערכה הלוויה ממלכתית בהשתתפות הרבנים הראשיים” ראשי ישיבות” אישי ציבור והמוני בית ישראל” שמיררו בבכי אחר מיטתו.
הגאון רבי יצחק אבוחצירא” “בבא חאקי”. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מה זאת? מי זאת עולה? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
“כל דצריך” שבתוכנו פנימה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שאלת? ניצחת! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אתגר “שינוי ההרגל” באמונה חיה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן