פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סדר וחוק – חכמה ותורה

סדר וחוק – חכמה ותורה

יתרו פונה לחתנו משה איש האלקים” אשר תמונת ה’ יביט” בהצעת סדרי משפט” באומרו: “לא טוב הדבר אשר אתה עושה… נבל תיבול…” (יחי ז).
הייתכן שיבוא גוי” חכם ככל שיהיה” וילמדנו סדרי משפט לחוקי תורה? הלוא ‘המשפט לאלקים הוא’. והייתכן כי משה רבנו שהרמב”ם מכנהו נבחר המין האנושי” לא עלו בדעתו סדרי משפט שכאלו?
ואכן אוה”ח הקדוש שואל: “וראיתי לתת לב איך זכה יתרו שתכתב על ידו פרשה זו” והן אמת כי הוא כבד את משה עבד ה'” והנה שכרו שכבדו ה’ – אלא היה ה’ יכול לעשות לו דרך כבוד אחר” לא בדרך זה שייראה ח”ו כפחת ידיעה בעם ה'” עד שבא כהן מדין והשכילם”.
תשובת אוה”ח היא כי בכוונת מכוון הסתיר ה’ את חכמת סדרי המשפט מפני משה רבנו וחכמי ישראל” כדי להדגיש בפנינו כמה יסודות בבניין האמונה. א. יש להבדיל בין תוכן למסגרת. מקור התכנים חייב להיות בתורה ובנבואה. אך נוהל וסדר ניתן ללמוד אף מאומות העולם” ובמיוחד מיתרו שחקר ודרש את כל דתות ותרבויות הגויים. וכפי מדרש איכה רבה (יב יז): “אם יאמר לך אדם יש חכמה בגויים – תאמין” יש תורה בגויים – אל תאמין. ב. להדגיש בפנינו שעם ישראל נבחר לא בגלל כשרונותיו וגאונותו” כי אם בבחירת רצון ה’. כנאמר: והייתם לי סגולה מכל העמים” וסגולה איננה תלויה בכשרון או במעשה כי אם ברצון ה’. וכשם שנבחר אברהם אבינו בפרשת לך לך” “ויאמר ה’ אל אברהם לך לך אל הארץ אשר אראך”” בלי שהוקדם לספר על אישיותו. וכדברי המהר”ל בנצח ישראל יא. בהבדל בין בחירת נוח להצלת האנושות בה מודגשות סגולותיו צדיק תמים… לבין בחירת אברהם ללא תארי לוואי. כי בחירתו סגולית ואלקית כבחירת ישראל.
וכדברי האוה”ח: “כי נתחכם ה’ על זה קודם מתן תורה (עצת יתרו) לומר שהגם שיש באומות יותר חכמים מישראל אעפ”כ אותנו הביא ה’ אליו ובחר בנו” ועל זה בפרט עלינו לשבח לאשר בחר בנו מצד חסדיו”.
ואכן משה רבינו קיבל את הצעת יתרו כנאמר (יח כד): “וישמע משה בקול חותנו” ויעש כל אשר אמר”. אך שינוי משמעותי שינה משה” בעוד שיתרו הציע שכל הדבר הגדול בערך כספי יובא למשה” משה קבע שכל הדבר הקשה אשר בו סיבוכים משפטיים יובא להיררכיה הגבוהה. ודין פרוטה כדין מאה.
מרן הרב קוק בספרו ‘עקבי הצאן’ מאמר המחשבות” מחלק בין שלושה סוגי מחשבות אשר גדולי התורה והאמונה יכולים לספוג משניים מהם את תוכנם “ואז יהיה לברכה” … “יש גם מין שלישי של מחשבות אמת ושל קדושה שהן מיוחדות לישראל לא רק מצד הסגנון כי אם מצד התוכן והפנים. ומי שבא לערב הדברים הללו בנטיעים של חוץ הריהו מערבב ופוגם. לאלה לא יועיל שום שינוי צורה ושם ייפוי סגנון (עיי”ש). התורה הקדימה פרשת יתרו למתן תורה סימנה לנו כי דרך ארץ קדמה לתורה (סדר ונוהל) ואותה ניתן ללמוד גם מגויי העולם” ובמיוחד מיתרו שאמר “עתה ידעתי כי גדול ה’ מכל האלהים” וכדברי רש”י (יח יא) – מלמד שהיה מכיר בכל עבודת אלילים שבעולם שלא הניח ע”א שלא עבדה” ומתוך כך הכיר את תרבויות העמים שבעולם הקדמון! (עיין אברבנאל בפירושו לפסוקנו” בשאלתו החמישית העוסקת בשאלתנו” שם הוא מחלק את תפקיד המנהיג לארבע משימות).

תגיות: יתרו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן