הקב”ה מעניש את דור המדבר מכיוון שמאס בארץ חמדה” ככתוב “במדבר הזה יפלו פגריכם” (במדבר יד כט). אבל הוא מיטיב עם צאצאיו כפי שנאמר “וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה” והביאותי אותם וידעו את הארץ אשר מאסתם בה” (שם לא). לכאורה היה צריך לומר רק ‘והביאותי אותם לארץ'” ומדוע הוסיף גם ‘וידעו את הארץ’? אלא באה התורה ללמדנו יסוד חשוב” שחובה להכיר ולדעת את הערך של ארץ ישראל” והעדר יסוד זה הוא הסיבה לכישלונם של המרגלים בדור המדבר. אין זה מספיק לעלות לארץ צריך גם לדעת מהי ארץ ישראל” מה ייחודה” מה ערכה” מה סגולתה ומה ייעודה לנו ולעולם כולו” ומתוך כך יש להתייחס אליה ביראה” בחרדת קודש ובמסירות נפש. רק מי שמכיר בקדושתה של ארץ ישראל ובייעודה האלוקי – לגלות את אור ד’ יתברך בעולם” ככלב בן יפונה ויהושע בן נון” יכול לומר “עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה”. ביודעו נאמנה שעל ידי עלייה לארץ ויישובה הוא מוסיף ומרבה את כבוד ד’ ואור ד’ יתברך בעולם כולו. כפי שנאמר כבר לאברהם אבינו “לך לך אל הארץ אשר אראך” – שם אֵרָאה לך” שם אעשך לגוי גדול ושם הֱיה ברכה ונברכו בך כל משפחות האדמה.
נכון לעכשיו” עלינו ללמוד וללמד ידיעת הארץ לא רק מהבחינה ההיסטורית והגיאוגרפית” אלא לדעת מהי ארץ ישראל – מה מהותה” חשיבותה” תרומתה וייעודה” שארץ ישראל וירושלים” אורו של עולם” והמאבק על ארץ ישראל והמלחמה עליה” היא מלחמת בני אור בבני חושך.
מתוך כך נשאב כוחות אדירים להתמודד ולהילחם על ארצנו האהובה” נגד כל אלו שקמים לנשל אותנו ולגזול אותה מאתנו” בניסיון שווא לכבות את אורו של עולם. עלינו לחזק את הלבבות” ואת ידי אלו המוסרים את נפשם על יישוב ארץ ישראל” כפי שעשו כלב בן יפונה ויהושע בן נון” אף שהיו המיעוט.
בכל דור ודור ישנם אותם אידיאליסטים ההולכים לפני המחנה ומיישבים את ארצנו. כך היה בימי עזרא ונחמיה” כך היה בתקופת החלוצים לפני הקמת המדינה וכך גם בימים אלו ממש” על ידי המתיישבים ביהודה שומרון והגולן” שבמסירות נפשם מזכים את כל האומה בארץ וגם בגולה. זכות זו תעמוד להם ולכולנו” מתוך כך נזכה לראות עין בעין כיצד ד’ עוז לעמו יתן” ד’ יברך את עמו בשלום.
מהמצפה לישועה השלמה