פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > קופים ואיכות חיים

קופים ואיכות חיים

קופים כבני אדם
כאלו משעשעים” פשוט גונבים את ההצגה. בהודו ניתן לראות אותם מסתננים לבתים” גונבים עוגת יומולדת בשתי ידיים ומפחד נביחות הכלבים” רצים עם העוגה על שתי רגליים ממש כבני אנוש. קוף אחרי בן אדם. קוף המקוק החי בתאילנד לא שונה בהרבה מקוף מנדריל המתיישב על סלע כזקן השבט” מתרכז פלאים בחכמתו הפנימית ובשתיקה משכנע אותנו כי מסורת עתיקת יומין בידיו. יש לו כזה כשרון משחק שהוא אפילו מתגנב ללבם של מרצים באוניברסיטה וטוען שהוא אבי המסורת. שהוא לא רק זקן השבט” אלא גם אביהם שלהם…

נא לא לזלזל
קשה מאוד להתחרות בהישגים שלהם. בעוד שקוף קפוצ’ין השכיל להשתמש באבנים לפיצוח אגוזים ולהשליך על נמרים” השימפנזה השכילה לייצר כלים! היא יודעת להכין שיפוד מענף ולדלות בעזרתו טרמיטים לאכילה ואחרי למידה קצרה השכילה לצלות מרשמלו. מוחה של שימפנזה גדול ומפותח כך שהיא משאירה מאחור את רוב רובם של היונקים (אל דאגה” אנחנו עדיין מפותחים יותר. רק לא לשכוח שהם הגיעו לחלל כבר ב-59″ שנתיים לפני האדם).
מי אמר ששימפנזה לא מדברת? ווֹשוּ השימפנזה הצעיר ידע לתקשר עם בני אדם. הוא למד והבין 100 מילים בשפת גוף של אילמים. לעומתו קוֹקוֹ הגורילה שאהבה לצפות בטלוויזיה” ידעה 300 מילים ואפילו השתמשה איתם. היא סימנה בידיה ‘רוצה לשתות עוד’ ‘מצטערת’ ועוד הרבה מילים. אבא של קוקו הצליח ללמוד 100 מילים בלבד. אין מה לומר” העולם מתקדם! ישנם שימפנזים שאוהבים לעשן סיגריה מול קהל בגן חיות ולשאת על פניהם ארשת קשוחה” אך קוֹקוֹ אהבה לשבת מקדימה במכונית סמוך למטפלת הנוהגת. בקצב התקדמות כזה” מי יודע” אולי ביום מן הימים נמצא את עצמנו יושבים מקדימה במכונית כשהנהג האדיב הוא גורילה שרוצה להכיר לנו עולם!? שווה להציע לחברות הביטוח למכור לנו פוליסה שתגן מפני אינטליגנציה של קופים.

מוֹתר האדם?
אפילו חז”ל אמרו שניתן לשלוח עירובי תחומין ביד קוף. תביט ותפקח אך תן לקוף לעקוף. מה אתם אומרים: שימפנזה רעבה שניגשת לסיר ומניחה תפוח אדמה אולי זה לא ‘מעשה קוף בעלמא’?
ברגע זה בסדנא אני שואל את התלמידים הצעירים. אז מה מייחד אותנו? אינני מסתפק ביתרון כמותי- שאנחנו יודעים יותר מילים מהגורילה או שאנחנו בונים כלים יותר משוכללים. ההברקות של ‘קופי האדם’ כפי שבחר המדע להגדיר אותם” מחדדות בלבי חזק את השאלה: איפה נמצאת האיכות שלנו בני האדם?
תלמידי יסודי מפסגות חידדו את נקודת היושר- אנחנו לא גנבים! יצר הישרדות זה לא הכל בחיים. הבנות הדגישו את יתרון הצניעות והבנים הוסיפו שחסד זה חלק מהחיים – לנו יש יכולת להעניק חיוכים. בני החטיבה בשילה ציינו ‘אנחנו שולטים ביצרים’ ובכלל” זכינו לתורה וחגים. בעוד אני מנסה להתמקד בנקודת האיכות שלנו” נשמעת הברקה באוויר שסיכמה את הדיון- לנו יש נשמה טהורה! כן” חכמה של ילדה בכיתה ד’ מבטאת נחושה איפה האיכות האנושית.
קוף לא יצליח לבלבל ילדים וגם לא הטכנולוגיה” הם חשים שנקודת המסורת מתחילה באברהם אבינו שגילה עולם רוחני לכולם. אברהם טיהר את האוויר מאלילים” יצר הישרדות או תפיסות פראיות התובעות בעלות על הדעת. הוא הוריש ליעקב ובניו גנים של איכות רוחנית שיעמדו להם כחיסון מול זיהום האווירה במצרים. בית יעקב רוצה לבשם את העולם באיכות אנושית” לכן הוא מבקש מהנשמה להופיע. אז מי שמחפש התפתחות קדימה או עליה ברמת החיים” שילך על איכות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן