פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מסרים חינוכיים בעידן של מערכת בחירות

מסרים חינוכיים בעידן של מערכת בחירות

בעידן של מערכת בחירות משמשים אור וחושך בערבוביה. תערובת של שמחה וצער.
האור – הוא החגיגה הדמוקרטית” וממנה נובעת שמחתנו. אחרי אלפיים שנות גלות” עם ישראל רשאי להחליט באופן חופשי על גורלו ועל עתידו. הסתיימה התקופה המרה שבה קבעו אומות העולם את סדר יומנו הפרטי והציבורי. עתה” אנחנו אחראיים בלעדיים על חיינו” על צורת מימושם” על אופי חברתנו ועל דרכנו הלאומית.
במשטר דמוקרטי מוזמן כל יחיד להיות שותף להנהגה הציבורית. כל יהודי היושב בציון” הדואג למדינת היהודים ולטובתה” זכאי להביע את דעתו ולהשפיע על ההחלטות המדיניות. זו איננה זכות בלבד אלא זוהי גם חובה. הזכות להשפיע הופכת לחובה. כל אדם נושא באחריות לעתידו של העם – עתידו הרוחני והתרבותי” הכלכלי” הבטחוני.
מערכת הבחירות היא הזדמנות חינוכית מתאימה ללמד את בנינו על האחריות הלאומית המוטלת על כל אחד ואחד” על חובותינו כלפי עם ישראל” על הדאגה לעתידו של העם” על החובה לשקול בכובד ראש מהי טובת האומה ולהשתדל לקדמה. חז”ל (ברכות ל א) מסבירים שתפילת הדרך נאמרת בלשון רבים (“יהי רצון מלפניך ה’ אלוקינו שתוליכנו לשלום”) מפני ש”לעולם לישתיף איניש נפשיה בהדי ציבורא”” כלומר: לעולם ישתף אדם את עצמו עם הציבור!
זהו האור” ועתה נפנה אל הצל המאפיל על האור.
הצל – מערכת הבחירות איננה קונצרט של מוזיקה קלאסית. נשמעים בה אקורדים צורמים. זוהי תקופה רווּיַת מתחים. הקיטוב בעם הולך ומתחזק. כל מפלגה מבליטה את ייחודה ואת שונוּתה” הדגש בתעמולת הבחירות הוא על השוני והמפריד ולא על המאחד. השסע החברתי מתרחב. סגנון דו-השיח בתוך החברה הוא בוטה” גס ומעליב. האֲמָנוֹת החברתיות הנחתמות לקראת הבחירות במגמה להגן על טוהר הבחירות” אינן מסוגלות למחוק את הבוז ההדדי אלא רק להסתירו מעט ולהחביאו תחת מעטה של ביקורת עניינית. במשך חודשים ארוכים נחשפים בָּנינו לעימותים מילוליים חריפים בין הפוליטיקאים – הלוא הם המנהיגים שבהם יתבקשו בנינו לתת אימון מלא למחרת הבחירות.
זאת ועוד. במשך תקופת הבחירות” שוכרות המפלגות את מיטב המוחות כדי שיציגו בצורה מגוחכת את יריבותיהן” כדי שישפילו עד עפר את האידיאולוגיות המתחרות” כדי שינפצו וירסקו אותן ויוכיחו את אפסותן. כל זה מעמיד את בנינו בפני אתגר נפשי מסובך: הם יראו יותר מפעם אחת את “אמונותיהם הקדושות” נרמסות בחוצפה” בלעג ובציניוּת. כל היקר להם יתבזה – תורה” עם” ארץ” התיישבות” חינוך וכו’.
כיצד אפוא ניתן להכין את בנינו לתקופה זו?
שתי הכנות דרושות: האחת” בחינת “סור מרע”” והשנייה בחינת “עשה טוב”:
סור מרע – שלא לחקות את הסגנון הלוחמני הקלוקל כלפי האידיאולוגיות היריבות. “צדיק באמונתו יחיה” – אמונת הצדיק היא אשר מחיה אותו” הוא איננו יונק חיים מהרס הזולת. הוא איננו בז לאחר. אדרבה” הוא מנסה להבין אותו” “ללמוד” אותו” כיון ש”אין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום” (פרקי אבות פ”ד ג).
עשה טוב – לחפש תשובות ענייניות ורציניות לכל הקושיות האמיתיות והמדומות על האידיאולוגיה שלנו. בתקופת הבחירות מתגלגלת לפתחנו הזדמנות יוצאת דופן לקבל רשימה מרוכזת ומתומצתת של כל ההשגות והתלונות” הטענות והמענות” על דרכנו הרוחנית” החברתית והפוליטית. החולקים על דרכנו מספקים לנו אותה במסגרת תעמולת הבחירות. את ההזדמנות הזאת אסור להחמיץ” כדאי לנצל אותה להתמודדות עם מכלול הטענות והשאלות” למתן תשובות ולהצעת פתרונות” הסברים ופרשנויות שיטתיות על אמונתנו הדתית ודרכנו הלאומית והחברתית.
בעתיד הקרוב וכפי הנראה גם הרחוק” כל מערכת בחירות תעסוק בהרחבה בשאלות של בטחון” אבל גם תשאלנה שאלות ערכיות נוקבות: האם באמת ארץ ישראל נחוצה לנו או שמא היא נטל כבד מנשוא? האם עדיין אנו מתעקשים לשמר את יהדותה של מדינתנו” או שמא ראוי לצעוד צעד גדול לעבר מדינת “כל אזרחיה”” שהיא מדינה יותר “כללית” ויותר רחבה? האין מדינת “כל אזרחיה” מתאימה יותר לחזון הכלל-אנושי של עם ישראל?! נתבקש להסביר מדוע לא להתפשר ולהסתפק במדינה שהיא יהודית אבל נטולת סממנים דתיים” ללא חג וללא שבת” מדינה חופשית שאיננה כופה ערכים דתיים על אזרחיה?! ואחרי ככלות הכל – מדוע הר הבית ומדוע ירושלים” מדוע להתחפר בעבר במקום להביט על העתיד המבטיח? אלו הן מקצת מהשאלות” הן תשאלנה בקולי קולות בתקשורת האלקטרונית ותודפסנה על גבי מאות אלפי פליירים ואלפי מודעות רחוב באותיות של “קידוש לבנה”. ינסחו אותן מיטב הפרסומאים ומעצבי דעת הקהל. לא יהיה אחד מבנינו או מבנותינו שלא יתוודע אליהן.
חובתנו החינוכית היא לנצל את תקופת הבחירות לבירורים עיוניים וערכיים בנושאים העומדים על הפרק ולשתף בהם את בני הנוער. כל הבירורים יהיו “רלוונטיים” עד “בוערים”!!
כך נהפוך את החושך לאור.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן