אנו חיים בעולם כוחני. יש כוחות בעלי השפעה אדירה ככוח פוליטי” צבאי” כלכלי וכו'” עולם של שררה ושלטון. אך אין ספק שהכוח החשוב ביותר הוא כוח המחשבה-החכמה-השכל. זה הכוח המניע את הכול” ובוודאי בתקופה שלנו” עליה אמרו חכמים “באלף השישי ייפתחו מעיינות החכמה”. תקופה שיש בה גילויים מדעיים רבים” טכנולוגיה מתקדמת ולענייננו” תפיסות עולם והשקפות חיים הצומחות ומופיעות חדשות לבקרים אצל עמים שונים” על פיהם חיים אנשים ומחנכים את הדורות הבאים. וכאן שבה ועולה השאלה היסודית היכן מקום התורה – חכמתה ואידיאליה בעולם מדרני כשלנו?
על כך עונה הרב קוק:
מהותה של כל אומה תוגדר ע”פ דעותיה וקנייניה הרוחניים” ובאשר ברוב” הדעות הולכות ומשתנות” מתבררות ומשתלמות” עד שלובשות במשך הזמן צרוה חדשה” ע”כ תחול בכל אומה זִקנה וביטול כוח” הפרדה וכיליון. כי כאשר יאבדו סגולותיה הרוחניות” דעותיה ומסורותיה” את ערכן לגמרי” כבר אין מעמד פנימי לאומה. וכשיתגבר עליה איזה כוח מן החוץ” לא תוכל לעמוד על נפשה” באשר חסר לה המעוז של החיבה הפנימית לעמוד בצביונה. ובזאת התכונה עצמה” עומדת ברית ד’ עמנו להקים אותנו לעולם לו לעם. כי אור האמת של שם ד’ ית’ שנקרא עלינו” הוא המאור שאין לו קצבה ותכלית” האמת שאין אחריה אמת” האמת שכל מה שישתנו הדעות והמושגים ויתבררו ביותר” תוסיף עוז וצדק ותגלה לעין כל” בהוד והדר. על כן אין בעם ישראל החי בתורתו זִקנה.
אם כן” דווקא בתקופה שבה המושגים” הערכים” ה’אידאלים'” משתנים מהיום למחר בקרב עמים שלמים ובתרבויות רבות” מתברר שוב ושוב עד כמה חשובה הופעתה של תורה בעולם” אותה התורה המבטאת את השכל האלקי הנצחי” ואת הערכים המוחלטים הקיימים לעד. אותה תורה מוחלטת המגלה את נצחיותם של ישראל” בניגוד לתפיסות עולמן המשתנות של אומות העולם שלהן יש מיצוי הסטורי” ובמיצויין אף מסיימות הן” אומות העולם” את תפקידן על במת ההיסטוריה . אשרינו מה טוב חלקנו “וחיי עולם נטע בתוכנו”!