פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך בגיל הרך – יסודות (המשך)

חינוך בגיל הרך – יסודות (המשך)

ג. אהבה וחום – בשבוע שעבר עסקנו בחינוכו של הילד הרך. אבל חינוך אינו מספיק” ילד קטן זקוק לאהבה וחום. ההורים צריכים להרעיף עליו אהבה” לעטוף אותו באהבה. ושמא ישאל השואל: כיצד האהבה מתקשרת לנושא שלנו: “חינוך בגיל הרך”” שהרי אהבה איננה תוכן חינוך אלא יחס רגשי” את האהבה מעניקים ההורים לילד?! גם אם נסכים שאהבה היא חיונית לילד” מפני שהיא נותנת לו הרגשה טובה ומסייעת לו לגדול ולהתפתח בסביבה נעימה ומאירת פנים” אבל אי אפשר להכניס אותה תחת הכותרת “חינוך”” כלומר: גורם משפיע על עיצוב האישיות!
התשובה הראשונה היא שהסביבה החינוכית והאווירה החינוכית הן חלק אינטגראלי מהחינוך. כלל זה נכון לא רק בגיל הרך אלא בכל הגילאים” עד גיל מאה ועשרים. האווירה החינוכית היא גורם משמעותי בחינוך. תפקידה החינוכי של האהבה בגיל הרך הוא לרפד את נחיתת התינוק לעולם” ולסייע לו לקלוט את המסרים החינוכיים – תכנים וערכים – שהוריו מבקשים להקנות לו.
התשובה השנייה היא שהאהבה היא תוכן חינוכי” כלומר: האהבה שמעניקים ההורים לתינוק ולילד מחנכת אותו. הכיצד? – תינוק הזוכה לשפע של אהבה” פוגש עולם שיש בו שפע של טוב ואהבה. תגובתו הטבעית לאהבה היא אהבה: הוא אוהב את העולם שמאיר לו פנים ומיטיב עמו. אלו הן אבני היסוד להתפתחות גישה אופטימית לחיים” לצמיחת יחס בסיסי אוהב כלפי העולם” להטמעת שמחת חיים בנפש. בהמשך” כאשר יכיר הילד שיש בורא לעולם” תנותב אהבתו אל בורא העולם” אשר ברא עולם כל כך טוב ונעים. זוהי התשתית לאמונה בה'” חזקה ואיתנה.
שפת החינוך בגיל הרך איננה שפת התבונה אלא שפת החוויה הרגשית” אבל היא תשפיע על השקפת העולם הבסיסית של הילד לכשיגדל וישיג דעת וחכמה.
מנגד” ילד אשר איננו זוכה לאהבה” טבעי הדבר שהוא איננו מרגיש נוח בעולם אשר איננו מקבל אותו בסבר פנים יפות. החוויה השלילית עתידה להתגבש לאידיאולוגיה העוינת את העולם” להשקפת עולם פסימית כלפי החיים. מכאן הדרך קצרה לכעס על בורא העולם” לטרוניה כלפיו או לניכור ממנו.
יש פסיכולוגים הסבורים שהחודשים הראשונים של חיי הילד הם המשמעותיים ביותר בחייו” הם משפיעים על כל מהלך חייו. אישיותו רכה וגמישה” כמו נייר חלק לגמרי” ועל כן כל חוויה נחרתת עמוק באישיותו. כל שריטה אפילו קלה משאירה בה סימן. זה יבוא לידי ביטוי מאוחר יותר” כאשר יעבור הילד משלב הקליטה לשלב היציאה מן הכוח אל הפועל. מפורסמים הם דברי השל”ה בספרו “שני לוחות הברית” המצטט את מאמר חז”ל (שבת קנב’ א’) “ינקותא כלילא דוורדא” (= ימי הינקות הם נזר ורדים)” ומפרש ש”כל מה שקונה בנפשו בילדוּתו נשאר כן בטבע קיים כל ימיו”. בבואנו לנתח את אופיו של נער ואת תכונותיו” לא ניתן להבחין בין תכונות מוּלדוֹת לבין תכונות שהוא רכש בשנתו הראשונה. שתיהן מהוות חלק אינטגראלי מאישיותו.
אין לדעת כיצד עשויה להשפיע צורת גידול התינוקות בדורנו על השקפת עולמם. זמן קצר לאחר לידת בנם” מפסיקות אימהות רבות להניק את בנם” על מנת לחזור לעבודה ולקריירה. הן מוסרות את בנם למטפלת. גם אם המטפלת מסורה” רגישה ומלאה אהבה וחום” היא אינה תחליף לאהבת אֵם. כך מאבד התינוק מנות יקרות של אהבה. גדל דור שלם של ילדים על בסיס מינון נמוך של אהבה. מי יודע כיצד זה ישפיע עליהם לכשיגדלו? מי יודע אם זה לא יגביר את רמת הציניוּת” “העין הרעה” (לעומת “עין טובה”)” את חוסר האמון” את הניכור” ואולי אף את השנאה” בחברה האנושית?!
במוסדות למחקר חוקרים את תולדות ההגות האנושית” את הגורמים להופעת הזרמים הרוחניים השונים בתרבות האנושית. יש גורמים ישירים ויש גורמים עקיפים; יש גורמים קרובים ויש גורמים רחוקים; יש סיבות גלויות” ויש סיבות סמויות. צורת חינוך הילדים בגיל הרך היא בין הגורמים הרחוקים” העקיפים והסמויים” העשויים להשפיע על עיצוב השקפת העולם של החברה האנושית.
כאשר ההורים נאלצים למסור את בנם בגיל הרך לגורם חינוכי חיצוני” הם חייבים להבטיח שהילד יזכה לאהבה. זהו הקריטריון הראשי לבחירת גן ילדים. מומחיוּת הגננת בהקניית מיומנוּיות לילדים היא חשובה” אבל חשוב יותר הוא החום שהיא מקרינה כלפי הילדים. כנ”ל לגבי תלמוד תורה בגיל הרך.
לאחרונה התפרסם מחקר הטוען שחסך באהבה משפיע על הפעילות ההורמונאלית של הילד. התגלה שאצל ילדים מוזנחים “נעלמים” הורמונים חיוניים. כאשר נפסקת ההזנחה וזוכה הילד לאהבה ולהתייחסות” חוזרת הפעילות ההורמונאלית לתפקד כתקנה. גם הגוף מכיר בחשיבותה של האהבה בגיל הרך!

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן