פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תקשורת במיטבה

תקשורת במיטבה

יוסף מגיע למעמד בכיר כמשנה למלך מצרים. סמכויותיו רבות ביותר (רק הכסא אגדל ממך).
מדוע אינו יוצר קשר עם אביו” אשר נפשו קשורה בנפשו? ומדוע מתנכר הוא לאחיו בבואם למצרים?
אור-החיים הקדוש על הפסוק “ויגידו לו לאמור עוד יוסף חי…” (מה’ כו’) כותב: “וראיתי לתת לב בעניין יוסף איך לא חש על צער אביו כמה שנים? והן אמת. בימי עבדותו נוכל לומר כי ניסה ולא הצליח” אלא אחר שעלה לגדולה למה לא כתב איגרת לאביו להפיג צערו. כי יודע היה יוסף גודל הפלגת חיבת יעקב בו” והתאבל עליו ימים רבים” ולמה לא שלח לבשרו? ותגדל עוד הקושיה על ימי הרעב שהיו עוברים ושבים מארץ מצרים לארץ כנען (וקל היה להעביר איגרת) ולא חש על צערו”.
כל השתלשלות האירועים מתוכננת על ידי ההשגחה העליונה” אך יוסף צריך לפעול במישור הארצי ולקיים את החובות המוסריות כמו: כבוד אב. גם אם ההשגחה העליונה סובבה את המאורעות: א. על יוסף להיעדר מבית אביו עשרים ושתיים שנה. מידה כנגד מידה של היעדרות יעקב מבית אביו יצחק לבית לבן. ב. גזירת השעבוד ‘רדו’ שנים במצרים” ואילו היה מודיע ליעקב כמה שנים קודם” היה עולה מניין השנים. ג. כדי שירד יעקב בכבוד גדול ולא כגולים רגילים היורדים בשלשלאות ברזל (שבת פט’ ב’).
תשובות רבות ניתנו לשאלה מדוע לא יצר קשר עם אביו” ולמרות זאת יוסף היה מחויב לנהוג באמת מידה של מוסריות אנושית” וכדברי בעל העקדה “הנותן חלומות (נבואות) יגיד פתרונן”.
הרמב”ן משיב שלוש תשובות:
1. כדי לקיים את חלומותיו הנבואיים” ‘והנה השמש והירח משתחוים לי’ וכו’. עיכב את התגלותו אליהם עד שיתממשו פרטי החלום.
2. ידע יוסף את חומרת מעשי אחיו” ורצה להביאם לידי חרטה ותשובה שלמה. וכדברי הרמב”ם בהלכות תשובה (פ”ב ה”א) “איזוהי תשובה גמורה” זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו” ופרש” ולא עשה מפני התשובה. לא מיראה” ולא מכשלון כוח”. ובנכונותם של האחים לפדות את בנימין בן רחל” בכל מחיר” תיקנו את מעשה שנאתם ליוסף בן רחל.
3. לכפר על מעשיהם בעונש מידה כנגד מידה.
האור-החיים הקדוש משיב:
עם כל אהבתו ודאגתו לאביו” חשש יוסף לקרע במשפחתו. אם יוודע סיפור מכירתו לאביו” יבוא אביהם לנדותם ולהרחיקם מתוך המשפחה” כפי שקרה בהרחקת ישמעאל מבית סבא רבא אברהם” ומעשה עשיו בבית הסבא יצחק. יוסף בצדקותו העדיף להישאר בבדידותו בגלות הרחוקה” מנותק מבני עמו” יחד עם בניו” מאשר להביא לקרע במשפחתו. ובזה קיים מאמר חז”ל (ברכות מג) “מוטב יפיל אדם עצמו לכבשן האש” ואל ילבין פני חברו ברבים” – “וחש על כבוד האחים מלביישם” לפני יעקב ויצחק וכל זרע יעקב”. ורק לאחר השתלשלות המאורעות” כשמתברר לַכּול מעשה ה'” כנאמר (פרק מה’ ה’) “ועתה אל תעצבו… כי למחיה שלחני אלקים לפניכם”. עתה מתברר קיום התוכנית האלקית של ברית בין הבתרים” ולכן אפשר לספר ליעקב אבינו “גם נגלה הדבר כי מה’ יצא הדבר”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן