פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הרב יהושע יגל זצ”ל

הרב יהושע יגל זצ”ל

הרב יהושע יגל נולד בפולין בשנת ה’תרע”ו. כבר בגיל 11 החל ללמוד אצל דודו הרב שבתאי יגל” ראש ישיבת סלונים. בגיל 14 עבר לישיבת “אוהל תורה”” שם למד אצל הגאון ר’ אלחנן וסרמן” ולאחר שנה הגיע לישיבת קלצק ולמד אצל ר’ אהרון קוטלר.
בשנת ה’תרצ”ו” כאשר מלאו לו 20″ עלה הרב יגל לארץ ישראל והצטרף לישיבת “מרכז הרב” בירושלים. לאחר שנים מספר עבר לתל-אביב כדי ללמד בישיבת “הישוב החדש”” וגם כדי להיות בקרבתו של מורו ורבו החזון אי”ש.
בשנת ה’תש”ה הוחלט להקים ישיבה תיכונית המיועדת לנוער “המזרחי”” שתשלב לימודי חול לצד לימודי קודש. עם קבלת ההצעה לעמוד בראש המוסד החינוכי” נועץ הרב יגל בחזון אי”ש” שהתרשם כי מדובר בהצלה רוחנית עבור הנוער שהיה בסכנה ממשית של פריקת עול מצוות” אך המליץ לקרוא למוסד זה “מדרשיה” ולא ישיבה” כדי להדגיש את ההבדל בין מודל הישיבה המקובל” לבין המוסד החדש” וכדי לא להרתיע תלמידים בעלי רקע תורני חלש. כך נולדה “מדרשיית נע”ם” (=נוער מזרחי). מוסד חינוכי מפואר שבמשך שישה עשורים גידל אלפי תלמידים” שרבים מהם נמצאים בעמדות מפתח בעולם התורה ובכל תחומי העשייה הציבורית במדינת ישראל.
הרב יגל דגל בטיפוח “גאוות יחידה” במוסד החינוכי אשר הקים” כדי ליצור אצל התלמידים זקיפות קומה מבחינה דתית. הוא החשיב מאוד את הגיבוש וההווי החברתי בין התלמידים” לא רק כעניין נלווה אלא כערך חינוכי מרכזי. כך הסביר לאחר שנים: “אחת הדרכים לגרום לנער לחזור לעיר כשכיפה על ראשו היתה” בין היתר” להפוך אותו לחבר’מן בעיני עצמו ובעיני חבריו.” ואכן” גאוות היחידה של תלמידי המדרשיה היתה לשם דבר במשך דורות רבים” והביטוי “מדרשיסט” מלווה את בוגרי המדרשיה שנים רבות לאחר סיום הלימודים” ומבטא נאמנות לאווירה המיוחדת ולערבות ההדדית בין הבוגרים” ובינם לבין המדרשיה.
הרב יגל הקפיד מאוד” במשך כל שנות הנהגתו” לעשות כל מאמץ ולא לסלק בשום אופן תלמיד מהישיבה. הרב נהג לומר כי הכלל ש”תפוח רקוב אחד פוגע בכל הסל” אינו תקף בחינוך” כיוון שבניגוד לתפוחים רקובים” שאין להם תקנה” תלמיד שנטה לדרך רעה עשוי לתקן דרכו בעזרת חבריו.
מסירותו העצומה של הרב יגל לתלמידיו היתה לשם דבר. בוגרי המחזורים הראשונים מספרים כי הרב יגל היה מגיע בלילות לפנימייה” ומכסה תלמידים שהשמיכה נשמטה מהם. באופן מופלא זכר הרב יגל את שמות בוגרי המדרשיה ואת עיסוקיהם לפרטי פרטים” והיה מתאמץ להגיע ולרקוד בחתונתם כנער צעיר” גם לעת זקנתו.
שקדנותו של הרב יגל היתה מן המפורסמות” ולעיתים היתה מלווה בחוסר תשומת לב לעניינים אחרים. האגדה מספרת שבוקר אחד הגיע הרב יגל לתפילה עם שתי עניבות – אחת מלפנים ואחת מאחור. התברר כי בעת לימודו בלילה הסיט את העניבה לאחור” וכשהגיע הבוקר הבחין כי הוא ללא עניבה ומיהר לשים עוד אחת…
הערצת תלמידי המדרשיה לרב יגל לא ידעה גבול. רבים רבים חשים כי דרכו החינוכית ואישיותו המקרינה והעוצמתית הותירו בהם רושם עז שלא יימחה” רושם של בריאות נפשית” כוחות חיים ושאיפה למצוינות. אפילו העיתונאי אדם ברוך ז”ל נהג לומר שהוא חובש כובע קסקט רק מפני שהוא חושש לפגוש את הרב יגל ברחוב” ואינו רוצה לגרום לו צער.

בכ”ו בכסלו ה’תשס”ז” השבוע לפני 6 שנים” בגיל 91″ נסתלק הרב יגל לבית עולמו. משנתו החינוכית ומורשתו המפוארת ממשיכה להצמיח גידולים רעננים ופירות מתוקים” “כי מדרשיסט נשאר מדרשיסט”.
הרב יהושע יגל זצ”ל. זכותו תגן עלינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן