פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > המחלוקת על החינוך בבית בימינו (ג)

המחלוקת על החינוך בבית בימינו (ג)

יש הטוענים שכבר לפני דור” זיהו גדולי ישראל שינויים בתמונת המצב של הנוער” והניתוח שלהם קרוב לניתוח של הזרם החינוכי הפוסט-מודרני. לדוגמה” האדמו”ר מפיאסעצנא” הרב קלונימוס שפירא הי”ד” בספרו “חובת התלמידים” ניתח מדוע החינוך נכשל ואין הבנים ממשיכים במסורת אבותיהם” “למה בדורות הקודמים כל חינוך שהוא היה מועיל… ולא כן עתה?”” ותשובתו היא “שהנוער קם וחושב את עצמו לאיש בטרם בא מועדו”. התוצאה היא ש”על כל מדריך מלמד ומחנך מביט הנער כעל עריץ זר שבא למשול עליו ביד חזקה ולשלול ממנו שלטון עצמותו” דעתו ורצונו. ומין התנגדות – אף שנאה – מתעוררת בקרב הנער פנימה אל מלמדיו ואביו” עד שאינו נותן לב לשמוע את דבריהם ואיך לקלטם בלבו” רק איך להתפטר מהם ולצאת מן ידיהם”. ומוסיף האדמו”ר שההתנגדות מופנית לא רק כלפי הדמויות החינוכיות אלא גם כלפי מסריהן וערכיהן – “על כל התנהגותם ודרכם בקודש הוא מתחיל להסתכל בשאט נפש ובשנאה”. האדמו”ר מפיאסעצנא מתאר שינויים דרמטיים במוּכנוּת הנפשית של בני הנוער להתחנך – הם מגלים עצמאות בגיל מוקדם” מתנגדים להיות מנוּוטים על ידי הוריהם ומוריהם ומחפשים דרכים כיצד לחמוק מהשפעתם.
ניתוח זה קרוב מאוד לניתוח של הזרם החינוכי הפוסט-מודרני. אבל האדמו”ר מפיאסעצנא איננו מגיע למסקנה החינוכית של הזרם הפוסט-מודרני. הוא איננו מוותר על החינוך” על ההשפעה” על הניווט” על המטרה הקדושה של הנחלת האמונה והתורה לדור הצעיר” אלא מציע דרכים חינוכיות חדשות כיצד להגיע לנער מבלי לעורר את התנגדותו וכיצד להוביל אותו אל ה”אמת” של האמונה והתורה” אל שמירת דרך ה’. להלן תמצית שיטתו החינוכית:
א. בימינו” אין ההשפעה החינוכית של ההורים על בנם יכולה להתבסס על ציות עיוור של הילדים להוראות ההורים. לא רק שהילדים לא יצייתו אלא אף יתקוממו (“לא די ללמד שחוב עליו לשמוע למחנך ותו לא. כי לא יועיל בזה” כי לבסוף יראה את רבו למתנגדו ועריץ זר”).
ב. צריך להעביר את האחריות החינוכית לבן” “שידע שהוא – הנער בעצמו – הוא עיקר המחנך. לא קטן ונער הוא רק נצר מטע ה’ בכרם בית ישראל הוא” ועליו הטיל ה’ להצמיח ממנו עץ גדול” עץ חיים. נשים לב שהמסר החינוכי איננו מצטמצם בהעברת האחריות החינוכית לבן. העברת האחריות לבדה עלולה להביא לאובדן השפעה ולהתדרדרות חינוכית. יש טעם להעברת האחריות החינוכית רק כאשר הנער מודע לכוחות הנפש שה’ נטע בו” והוא ער לעוצמות האלוקיות שטמונות בו הכמהות לצאת מן הכוח אל הפועל” כלומר: כאשר הנער מאמין בייעודו האלוקי הגדול. קודם להעברת האחריות החינוכית לבן” נדרשת עבודה חינוכית רחבת היקף שאמורה להתחיל בראשית ימי הילדות” שמטרתה היא להכיר לו את גדלותו הפנימית” “שכל נפש ילד ישראל היא אוצר קדושה”.
ג. אם החניך יהיה חדור בהכרה זו (הוא מכיר שכוחות אלוקיים טמונים בו ומודע לייעודו האלוקי) ונעביר לו את האחריות לפיתוחם של כוחותיו הגדולים” סביר להניח שהוא יבקש להסתייע בהוריו בעצה טובה” בהכוונה נכונה” בהדרכה ישרה על מנת לממש את הפוטנציאל שבתוכו והתפתח כראוי. הוא לא נדרש לציות עיוור” אלא מיוזמתו הוא ייעזר בהם לגלות את כוחותיו. הרווח הוא כפול: ראשית” הנער לא יראה את אביו כ”עריץ ומושל זר שרוצה למשול עליו”. שנית” העברת האחריות החינוכית לבן עשויה להגביר את המוטיבציה החינוכית שלו. יש נערים רבים שגדלים באווירה חינוכית כפייתית ומתרגלים שהאחריות החינוכית היא על הוריהם” ולכן אינם מגלים כל מוטיבציה אישית (“הוא מתרשל בחושבו שאביו יעשה עבורו את הכל”). העברת האחריות אל הבן עשויה להביא אותו לתפוס את עצמו בידיים.
ד. העבודה החינוכית צריכה להקיף לא רק את ה”שכל” אלא גם את ה”רגש”. למימד הרגשי בחיי האדם יש מקום מרכזי. “רוב הפושעים מבינים בעצמם בתחילתם [= בתחילת תהליך ההתדרדרות] שמעשיהם רעים הם” ומכל מקום הרגשת תאוותיהם מתגברת על דעתם [= שכלם] להפילם לבאר שחת”. לכן” אסור להזניח את טיפוח הרגש לקדושה. בעבר” המחנכים דחו את טיפוח רגש הקדושה עד שהגיע הנער לבגרות רוחנית” מפני ש”קשה שיתלהב נער התלהבות אמיתית של חסידות”. אבל” בימינו” ההתפתחות הנפשית מוקדמת יותר” ו”היה אם לא נחיש לאחוז בהתלהבותו לשעבדה [= לנתב אותה] ולהפעילה בהתפעלות של קדושה” היא תתרגש ותתפעל בהתלהבות של שטוּת…”. לכן” הדריך האדמו”ר מפיאסעצנא לחנך בשלב מוקדם את הילדים על פי דרכה של החסידות שפונה לא רק אל השכל אלא גם אל הרגש. בין השאר” הוא הדגיש שצריך לחנך מתוך שמחה.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן