פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > הגאון הרב יהודה יהושע חיים צַדְקָה זצ”ל / גדולי ישראל

הגאון הרב יהודה יהושע חיים צַדְקָה זצ”ל / גדולי ישראל

השנה – שנת ה’תשי”ד. מדינת ישראל הצעירה נמצאת בתקופת ה”צנע”. ישיבת “פורת יוסף” שנבנתה בפאר רב בעיר העתיקה נחרבה ע”י הירדנים בתש”ח” והתורה משתוקקת לאכסניה חדשה. המשימה הוטלה על ר’ יהודה צדקה – לצאת לאנגליה ולבקש עזרתם של נדיבים” ידידי הישיבה. אחת הפגישות הייתה בחנותו של איש עסקים עשיר” שהזמין לפגישה עם הרב צדקה עוד רבים מעשירי לונדון. בפתח החנות ראה הרב צדקה שלט גדול: “24*7″. כששאל לפשר הדבר” נענה כי חנות זו פתוחה כל שעות היממה” שבעה ימים בשבוע. הזדעזע הרב וסירב להיכנס לחנות” חרף הפצרות המלווים שמדובר בפגישה גורלית שעשויה לתרום משמעותית לתקומת הישיבה. בשלב מסוים חש בעל החנות בהתרחשות” יצא אל הרב צדקה והבטיח שייתן לו כל שיבקש” ובלבד שיואיל להיכנס לחנות. נענה הרב: “אני מבקש שביעית מערך החנות!”. בעל החנות הסכים מיד. “אם כך – יום השבת הוא החלק שלי” ואני מבקש לסגור אותה ביום זה!”. רק לאחר שהבטיח בעל החנות לקיים את העסקה” נכנס הרב צדקה לפגישה.
הרב יהודה צדקה נולד בירושלים בשנת ה’תר”ע. אמו של הרב היתה בת אחותו של ה”בן איש חי” זיע”א. בילדותו למד בת”ת “בני ציון” ולאחר מכן בישיבת “פורת יוסף”” שם כיהן כמגיד שיעור משנת ה’תרצ”ז” וכראש הישיבה משנת ה’תש”ל.
הרב צדקה מסר נפשו כל ימיו על חינוך ילדי ישראל” ואף היה שותף יחד עם הרה”ג עובדיה יוסף שליט”א בהקמת רשת “מעיין החינוך התורני”. פעם” כאשר הגיע אליו ראש ישיבה שביקש לסלק תלמיד” שאל אותו הרב: “האם התעניתָ על הבחור? איך אפשר להוציא בחור מהישיבה מבלי להתענות עליו? הלא זה ממש פיקוח נפש- שלו ושל כל צאצאיו עד סוף כל הדורות!”.
לאחר שהתחתן” ביקשה אשתו לקנות מקרר. ענה לה: “עדיין לא כתבנו ספר תורה שהיא מצווה מן התורה” וכיצד נוכל לקנות מקרר?!”. חסכו פרוטה לפרוטה” כתבו ספר תורה ורק לאחר מכן רכשו מקרר…
הרב צדקה היה רגיל לומר (ע”פ דברי הגמ’ במסכת ברכות דף נ’) שיראת השמים של האדם נמדדת לפי האופן שבו הוא מברך לפני האכילה – שהרי גם כשרוצה לאכול” עדיין הוא זוכר את בורא העולם ומשבחו. פעם הגיע אליו תלמיד חכם שביקש לקבל משרה תורנית מסוימת” וביקש לקבל המלצה. הרב צדקה לא בחן את ידיעותיו של הלה” כפי שנהוג לעשות במקרים מעין אלה” אלא כיבד אותו בכוס תה. משנוכח לדעת כי הוא מברך “שהכל נהיה בדברו” מן השפה ולחוץ ובלא כוונה – סירב לחתום והתחמק מלהמליץ עליו.
במשך השנים התחנכו על ברכיו אלפים רבים של תלמידים” ביניהם בן אחותו – מו”ר הרה”ג מרדכי אליהו זצ”ל” הרב בן ציון אבא שאול זצ”ל ויבדל”א הרב עובדיה יוסף שליט”א.
בי”ד מרחשוון ה’תשנ”ד” לפני 21 שנה” נסתלק הרב יהודה יהושע חיים צַדקה לבית עולמו. זכות מסירות נפשו ללימוד תורה” להרבצת תורה ונקיות הכפיים שבלטה בכל דרכיו” יעמדו לנו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
חיזוק הזוגיות, מתוך השתיקה והמתיחות בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
למה שלא נבוא כמו גבירים? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
שגרת חיים ברוכה בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
“עצמי” – הפסיכולוגי או האמוני? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
האשמות בין בני זוג בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
זוגיות אחרי לידה | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
התפילה “שלי” והתפילה “שלו” // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
התפילה החיה לאור יסוד העצמיוּת // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן