פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > דבש – תוצר האחדות

דבש – תוצר האחדות

ביחד או לחוד
בארץ ישראל שלנו” נפגשות להן דבורת הדבש ודבורה בָּנאית. דבורת הדבש חיה במושבה או בכוורת המונה עשרות אלפי דבורים ‘עמלות’. לעומתה” דבורה בנאית חיה בגפה במחילות באדמה או בחורי סלעים. דבורה בנאית המטילה ומגדלת לבדה” היא למעשה” גם המלכה (האמא) וגם הפועלת. הרבה טענות יכולה לטעון דבורה בנאית כלפי דבורת הדבש. למה לעמול לגדל זחלים שאינן שלך? ובכלל למה להיות פועלת של מלכה אחרת? כמה טיפשי לוותר על הזדמנות להיות הבוס (אמנם של עצמך)” הרי בקלות את יכולה להתפצל ולהקים ממלכה משלך” ובעצם לקבל קידום בדרגה ולהיות המלכה! אלא שדבורת הדבש חיה במושגים חברתיים גבוהים יותר ומשקיעה בחיים משותפים. חיים שהוכחו מדעית כמתקדמים ביותר בעולם הדבורים ואולי אפילו מעבר…

מזגן מדבורים
האמת היא שדבורות הדבש חיות בארמון ענק שכולו עשוי דבש. הארמון זוכה למיזוג אוויר השומר על 35 מעלות כל השנה. הן מצליחות להתגבר על תנאי מזג האוויר בזמן שקן הבנאית נאלץ להיכנס לקיפאון עד לשנה הבאה. איך הן מפעילות מזגן? בשער המושבה ניצבות תריסר פועלות האחריות לנתב את זרימת האוויר בכנפיהן. בקיץ כשבחוץ לוהט” הפועלות בפנים תולות טיפות מים ומנפנפות בכנפיים. בחורף כשהקור משתק” הן יוצרות גוש צפוף ותנועה שמולידה חום לכל הארמון. בזכות מערכת המיזוג הקיבוצית הארמון פעיל כל השנה ומקים כמה דורות בכמה עונות. והקצב? עד 2500 הטלות ביום! אמא מסורה” ממש מלכה.

מתה מעייפות
הכי מפליא – התקשורת המתקדמת. בארמון הדבורים יש ריקוד מסורתי” ריקוד הדבורה מיחידת הסיירת” שחזרה מגיחת חיפוש ישר לכוורת. ריקוד פלאי בצורת 8 המודיע לכל החברות במושבה איפה נמצא אוצר הצוף. כיוון הריקוד מורה על כיוון המזון” מהירות הריקוד על המרחק” ומשך הריקוד על הכמות.
הפלא התקשורתי הזה מפליא במיוחד אצל דבורים” מפני שאצלן סיום החיים הוא לפי קילומטרז’ או יותר נכון לפי מאמץ: דבורה הבוקעת בתקופת האביב תצא לגיחות צפופות ותמות מעייפות אחרי 33 יום. בעוד שדבורה הבוקעת לקראת החורף תאריך ימים עד שמונה חודשים. ההכוונה ישר לאוצר חוסכת אנרגיית חיפוש מיותרת” מה שאומר” שחיים משותפים גורמים לאריכות ימים.
מה תאמר על כך הבנאית? עבורה” להכיר את חיי המושבה המאוחדת זה לפגוש עולם חדש של איכות חיים. חיים עם תקשורת” עצמה” עושר” חיים תוססים שהם פשוט דבש. כנראה שאת דבורת הדבש לא מעניין קידום בדרגה” אלא דווקא טובת המושבה. מחשבה שלקחה את כולם דרגה אחת קדימה במושגי החיים.
בענף המדע צמחה לה ‘תורת המורכבות’- תורה מדעית צעירה המגלה כי אם רוצים להבין מה זו דבורה” חייבים ללמוד מה זו כוורת. כשרוצים להכיר את הפרט חייבים להתבונן בכלל כולו” כי לכלל יש חוקיות משלו. לכן דווקא חוקר שמרומם את מבטו לעבר חוקי הכלל” הוא אחד שעומד יציב על הקרקע.

תעלומת 20 מליון הדולר
משהו קרה לעולם לפני חמש שנים. בשנת 2007 נעלמו מארה”ב 65% ממושבות הדבורים” ביום בהיר אחד הכוורת ריקה מדבורים. באירופה נעלמו לאחרונה שליש מהמושבות ובארץ המצב דומה… בהלה” ענפים שלמים בחקלאות בנויים על שירותי האבקה של דבורים” מה יעלה בעתיד החקלאות והמזון? ארה”ב החליטה – 20 מליון כל שנה על מחקר התעלומה.
‘דבורה'” זה הרבה מעבר למושבת חרקים מגובשת” זה תנאי לפריון יבול הנאמד בעשרות מיליארדי דולרים! התחלנו לקבל תמונה על דבורים” וראינו פתאום כי הבנק ואפילו הצלחת שלנו נכנסו לתמונה. חרק מעניין…

דווקא תפוח בדבש
דבש – תוצר הפרח והדבורה. תפוח – תוצר ההאבקה שלה. שלא כמו התמר” פרחי התפוח זקוקים דווקא לדבורים – בלי דבורים אין תפוחים. יחסי הגומלין בטבע בין עולם הצומח לעולם החי” ומהם אלינו לצלחת הדבש” מגלים מערכת אחת גדולה וחכמה. מערכת הרוקמת תמונה משותפת של בעלי החיים הצמחים והאדם” משהו שמראה כמה העולם אחד” ומה מחולל משק כנפיים!…
אם בעולם הטבע מבחינים בקלות באחדות הבריאה” בעולם הרוח העסק פשוט עוד יותר. עולם רוח לא מוגבל בגוף ולא במקום” הוא מושג של הכלל – עשה תשובה ‘הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה’. מה שמחוללת מחשבה של יהודי אחד…

הכל מתחבר
פותחים שנה בברכת מלכויות” והטבע מתגלה יותר ויותר כמלכות אחת המגלה ששמו אחד ושהעולם נידון כאחד. שפה של דבורים המבליטות עד כמה העולם המגוון מתאחד. שתהיה לכולנו שנת אחדות ואחווה- שנה דבש!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן