לנוע” להתקדם” להתפתח” לא להסתפק במצב הקיים אלא לשאוף תמיד הלאה ולמעלה. זוהי אחת מתכונות היסוד החשובות בנפשו של אדם. לכן מה שאומרים חז”ל “יש לו מנה רוצה מאתיים” וכו'” אינו מבטא רק רצון בלתי סופי להעצים את המעמד הכלכלי החומרי” אלא תיאור של כוח חיים חשוב באדם – לא להיתקע במקומו העכשווי” אלא רצון עמוק מאד להתפתח ולהתעצם כל הזמן ללא הפסקה בכל התחומים החומריים וקל וחומר הרוחניים” וכדברי הרב קוק (עין איה ברכות … “כדי שיהיה טבוע באדם חשק בקשת הוספת מעלה” שם הי”ת בטבע נפש האדם” שלא יסתפק בשום קניין” ואפילו בקניינים המדומים עינו לא תשבע עושר” וכל מה שיתרבה עושרו יתרבו מחסוריו” ומזה יהיה נוח להשכיל שימצא את תעודתו רק בתשוקה של הוספת יתרון ומעלה”.
עיקרון חשוב זה בוודאי בא לידי ביטוי בימים אלו” ימי התשובה ביתר שאת” כאשר כל אחד מאתנו מקבל על עצמו קבלות כאלו ואחרות” ומנסה להשתפר בתחומים שונים” שהרי מי לא רוצה לשאוף ולהשיג מעלות רוחניות עליונות?
אך דע עקא” דווקא מפני תשוקת קודש זו” יש לשים לב שההתעלות הרוחנית לא תהיה באופן של ניתוק הצד הרוחני מהצד החומרי של האדם” שהרי הצד הרוחני אמור להדריך ולנהל את צדו החומרי של האדם” וכשיתנתק ממנו” יישאר הצד החומרי הכולל את המידות והפעולות” כוחות הנפש והגוף לבדו” ומי יודע מה תהא אחריתו כשאין לו מנהיג מכוון… פעמים רבות מצויה תופעה זו אצל מי שמגדיר את עצמו כ’חוזר בתשובה'” שלאחר שמסתיימת התופעה ההזויה של ‘התעלות’ הנשמה בבועת הרוחניות הדמיונית שיצר לו האדם” כשהוא חוזר אל חיי החומר והגוף” מוצא האדם את עצמו שבור ומרוסק” וכדברי הרב קוק (אורות התשובה יד ג ): “לפעמים” על ידי מה שמתאמצים להיות מדובק ברוחניות עליונה” מתרוממים כל כוחות החיים הרוחניים למעלה בעולם המחשבה העליונה” והגוף נעזב מן הנשמה” ועל ידי זה המידות הרעות שולטות בו” ואחר כך כשההסתכלות הרוחנית נגמרת” וכוח החיים חוזר לרגילות שלו” מוצאת הנשמה את הגוף שבור בקלקולי תכונותיו ומתחילה מלחמה פנימית גדולה ומסוכנת מאד…”.
משום כך” דווקא בימים בהם שמתעלה נשמתנו בשאיפות ובמחשבות” נדע לעסוק גם ובעיקר בתיקון המעשים והמידות” ותהיה תשובתנו אמתית ושלמה” ובעיקר יציבה ומתמידה” וכסיום דבריו שם “ובשביל כך צריכה היא התשובה עם חפץ זיכוך המידות” להיות קודמת לעליה ההסתכלותית (הרוחנית)” ואז מכשירים איזה צד של מגע בין הגוף אל הנשמה גם בהתעלותה העליונה…