פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ניצחונה של השיטה

ניצחונה של השיטה

עם סיום המחזור הנוכחי של לימוד הדף היומי” אני נזכר בשיחה מלפני שבע שנים וחצי” חודש אדר תשס”ה” ביום הראשון למחזור” מסכת ברכות דף ב. ישב מולי אחד מחברי הקהילה” מחזיק בידו מסכת ברכות מתורגמת ומבוארת. לכל אורך השיעור עיניו שוטטו בהתרגשות רבה בין שורות הגמרא. היה ניכר שנפשו סוערת. בסוף השיעור הוא גילה לי את סודו: “לא פתחתי גמרא מאז ימי התיכון” (כמה עשרות שנים אחורה!!!). הוא הרגיש כמו ילד קטן שמתנסה לראשונה בהליכה לבד. בי”ד באב האחרון” הוא סיים את הש”ס יחד עם המוני בית ישראל” לומדי הדף היומי!!! זהו כוחו של לימוד ה”דף היומי”.
בשנת תרפ”ג” כאשר העלה הרב מאיר שפירא מלובלין זצ”ל” מייסד הדף היומי העולמי” את הצעתו – פקפקו בה רבים. מה פתאום כולנו נלמד את אותו הדף?! ועוד” גמרא בבקיאות בלבד? ומה עם ביאורי הראשונים והאחרונים?! האם ה”בקיאות” ניצחה את ה”עיון”? והיכן החזרות שבלעדיהן אין קניין תורה? – השאלות במקומן עומדות אבל השיטה הוכחה כנכונה. אלפי מסיימי הש”ס בי”ד באב תשע”ב לא היו זוכים לכך אלמלא השיטה. דף ליום” בקצב קבוע” קיץ וחורף” ימי חול וימים טובים” כולם יחד” צעד אחר צעד” בכל מקום.
במחזור האחרון” רבים-רבים מבני הציונות הדתית הצטרפו ללימוד הדף היומי. מכל השכבות ומכל החוגים. קיבוצניקים ועירוניים” אנשי עמל ומדענים” צעירים ומבוגרים. כולם ישבו יחד סביב שולחן אחד ללמוד דף גמרא. מסופקני אם היה אי פעם כל כך הרבה לימוד תורה בעם ישראל.
לימוד דף יומי איננו מעיד על הלומדים בלבד אלא גם על משפחתם” מפני שלימוד דף יומי הוא “מבצע משפחתי”. בין אם הקביעוּת היא השכם בבוקר ובין אם היא בערב” היא משפיעה על סדרי המשפחה ומחייבת שיתוף פעולה מלא של בני הבית. התוכניות המשפחתיות כפופות לשיעור או לקביעות בדף היומי. זה ממש “קבע עיתים לתורה” – לימוד התורה הוא ה”קבע”” נדבך יציב בחיים האישיים והמשפחתיים” ויתר התוכניות הארעיות צריכות להתחשב בו. לימוד הדף היומי שידרג את לימוד התורה של רבים וטובים. במקום סקרנות חולפת להרצאה תורנית מרתקת” הוא הציב רף של לימוד תורה כחלק אינטגראלי מסדר היום.
רבים סיימו את הש”ס. לא ללמד על עצמם יצאו אלא ללמד על הכלל כולו יצאו. ללמד שלימוד דף יומי הוא משימה אפשרית. התורה מונחת לפנינו וכל הרוצה מוזמן ליטול אותה ולעסוק בה. מקובל לומר שהתורה היא ים שאין לו סוף. אמירה זו המאדירה את התורה ומרוממת אותה” מרחיקה רבים מהתורה. ים שאין לו סוף – מי רוצה לשחות בו ולטבוע בו?! בני הנוער הם הנפגעים הראשיים מהסתכלות זו על התורה: הם מיואשים מראש. אבל” כתב הראי”ה קוק זצ”ל שהקביעה שהתורה היא אין-סופית זו בחינה אחת בתורה” אבל מבחינות אחרות יש לה סוף. כלומר” יש אפשרות להקיף את עיקריה ואת יסודותיה מבלי לטבוע. שיטת לימוד הדף היומי פותחת לפני רבים את האפשרות הזאת. גם אם הלימוד איננו מעמיק” וחלק נכבד ממנו נשכח תוך זמן קצר” אין לשער את הערך של הקפת חלקים מרכזיים של התורה. אולי לא מתקיים “לשבת בבית ה'” (כביטוי השגור בפי בחורי ישיבה: פלוני “יושב” טוב בסוגיה)” אבל מתקיים “לבקר בהיכלו”.
החידוש המרענן של התקופה האחרונה הוא הצטרפותם של בני נוער רבים ללימוד הדף היומי. נשבר מחסום לימוד הגמרא. בעת שמחנכים מתלבטים כיצד לפתור את “בעיית לימוד הגמרא” בישיבות התיכוניות” צומחת שכבה רחבה של בני נוער שאין להם כל בעיה בלימוד הגמרא. אין להם תהיות ופקפוקים בלימוד הגמרא. הם מסתערים על הלימוד ונוחלים סיפוק והצלחה. לדידם” הפיתרון לבעיית לימוד הגמרא איננו צמצום הלימוד אלא ריבוי הלימוד. לא פחות דפים אלא יותר דפים. לא חוברות אלא מסכתות. אחרי כמה מסכתות” הגמרא הופכת מאליה להיות “ידידותית”” מבלי הצורך להזדקק לאמצעי עזר. נערים לומדי דף יומי הם עדיין רק מיעוט אבל זהו “מיעוט המצוי”.
המהפכה תושלם כאשר נערים רבים יתמידו בלימוד הדף היומי” והתורה שבעל פה על מגוון תחומיה – בין אדם למקום ובין אדם לחברו” מצוות שנוהגות היום וכאלו שינהגו רק לעתיד לבוא – לא תהיה עבורם מקצוע זר ורחוק.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן