ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 


האם יש הבדל בין אלכוהול לאינטרנט?

הרב אלישע אבינר

מוסכם על הכול שהחוק האוסר מכירת משקה אלכוהולי לבני נוער הוא חוק רצוי ונחוץ. מוסכם שהוא איננו נוגד את עיקרון חופש הפרט ואיננו פוגע בזכויותיו הבסיסיות. מדוע? מפני שצריכת האלכוהול עלולה לסכן את מי ששותה אותו. אף שיש לכל אדם בחירה חופשית, ובכלל זה גם לבני הנוער, נחקק חוק האוסר למכור להם משקה אלכוהולי, וזאת על מנת למנוע מהם שתיית אלכוהול. ומדוע? מפני שההנחה היא שחלק מבני הנוער אינם אחראים מספיק ואין להפקיד בידם את ההחלטה מתי וכיצד לשתות אלכוהול. הדגש הוא על "חלק מבני הנוער". רובם אחראים על מעשיהם, אבל מעטים אינם אחראים. אנחנו חסים על "חלק" זה. גם אם החוק מציל נער אחד בלבד - דיינו, על אחת כמה וכמה כאשר הוא מציל עשרות נערים ונערות, אולי אפילו מאות. כל מקרה שבו מעורב נער שיכור הפוגע בעצמו או בסביבתו מיותר לחלוטין. זה מצדיק חקיקת חוק גורף, במטרה למנוע אסונות.
מדוע פונה החוק רק אל בני הנוער, ומה עם המבוגרים?! התשובה היא שבני הנוער - המתבגרים - נעים על הציר "קטן-בוגר". ילד קטן איננו אחראי על מעשיו. הוא אינו מודע לתוצאות מעשיו, וכמו כן אינו שולט על מעשיו, לכן צריך להשגיח עליו. היתרון הגדול הוא שילד קטן מודע לחולשתו, ולכן מוכן לקבל את סמכות המבוגרים, להיעזר בהם ולציית להם. בקצה השני - הבוגר הוא כבר אחראי על מעשיו. באמצע נמצא המתבגר. הוא נע על הציר שבין חוסר אחריות לאחריות מלאה, בין העדר שיקול דעת לשיקול דעת. התנועה על הציר עלולה לבלבל את הנער: הוא עשוי לסמוך על עצמו, לוותר על הליווי של ההורים, בשעה ששיקול דעתו עדיין אינו מושלם. זה הבסיס לחוק.
ומה עם האינטרנט? גם כאן ישנו רצון למנוע מבני נוער את הגישה לאתרים קלוקלים, אבל למרבה ההפתעה נשמעים קולות המתנגדים לכך בתוקף, בטענה שעלינו לסמוך על הבחירה החופשית של בני הנוער, ושאסור לפגוע בזכויות הפרט וכדו'. כל חוק המבקש להקשות על הנגישות לאתרים קלוקלים זוכה לביקורת חריפה מצד אבירי החופש. ומי שקורא להגביל את הנגישות לאתרי הזימה, נתפש כטיפוס ארכאי וכפייתי.
עבורנו, תלמידי משה רבינו, אין הבדל בין סיכון גופני לסיכון רוחני, אמוני או מוסרי. וכשם שאנו חייבים למנוע מילדינו את הכניסה לסיכון גופני, כך עלינו למנוע את חשיפתם לסיכונים הרוחניים והמוסריים. המונח "נפש" בתורה משמש גם במשמעות של נשמה (היבט רוחני) וגם במשמעות של גוף. לכן, כשם שאין למכור אלכוהול לבני נוער על מנת שלא יצרכו אלכוהול, כך עלינו לחסום בפניהם את הגישה לאתרים קלוקלים כדי שלא ייכשלו הם. החובה היא כפולה ומכופלת ביחס למתבגרים, שנעים על הציר "קטן-בוגר". על אחת כמה וכמה, בשעה שכוחותיהם היצריים מתעוררים.
לכן, אין כל פסול בהרחקת בני הנוער מהטכנולוגיה המזמנת להם כישלון מוסרי, כמו אינטרנט פתוח, או נייד שיש לו חיבור פתוח לאינטרנט, או מכשירים שונים שניתן להעלות בהם סרטים. מכשירים אלו מגדילים פי כמה את הזמינות לאתרי זימה ולסרטי זימה. הסטטיסטיקות העדכניות מוכיחות זאת. גם נערים "טובים" ונערות "חסודות" מתפתים להציץ בהם. ומשהציץ הוא נפגע, ונעשית לו כהיתר.
כשם שאנחנו מודים ואף מריעים לכל אלו שפועלים להגביל את השימוש באלכוהול אצל בני נוער, כך נודה ונריע לכל אלו שפועלים להרחיק את בני הנוער מהכשלונות שמזמנת להם הטכנולוגיה החדישה.
גם החיבור הקבוע למכשיר על מכלול סגנונות תרבות פנאי שהוא נותן, משחית את הנפש. אין ריכוז, אין שלווה, אין מנוחת הנפש. כל שנייה שולח הנער הודעה דרך הרשתות החברתיות. בין הודעה להודעה הוא נכנס למשחק. ומידי פעם, הוא לוקח הפסקה לצפות בסרט. יש בני נוער, שאינם מצליחים להשתחרר מהרגלם גם במהלך השיעורים או הפעילויות החברתיות.
לא יקרה כל אסון אם ילדינו לא ישתעבדו בגיל צעיר לכל מנעמי הטכנולוגיה.
ב"ה, קיימים פתרונות טכנולוגיים המאפשרים להרחיק את הכשלונות: אינטרנט מסונן, ועתה נייד משוכלל ללא אפשרות גלישה לאינטרנט או העלאת סרטים. ככל שיצטרפו יותר משפחות לפתרונות הטכנולוגיים הנאותים, זה לא ייחשב כהתנהגות חריגה ויפחת הלחץ על בני הנוער. נער עם אינטרנט מסונן או נייד "כשר" לא ירגיש חריג.

לתגובות: [email protected] . לב אבות - קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים, פסיכולוגים ויועצים. טל': 02-9973232. אתר "לב אבות" - evavot.org.ill באתר - מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך, רבנים ופסיכולוגים.

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: