פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לולא האמנתי

לולא האמנתי

פרשיות השבוע שלנו” המלוות את חודש אלול עוסקות באופן פנימי גם בהכנות של חודש אלול.
החלק הראשון של החודש שאותו אנו מסיימים בשבת זו הוקדש לפרשיות העוסקות בענייני מלחמה – החל מפרשת שופטים והמשך בכי תצא – ובו צף ועולה שוב ושוב נושא המלחמה על זוויותיו השונות.
מעניינת מאוד שיטתו של משה רבינו לכל אורך הספר. משה בוחר לא רק שלא להתעלם מן החששות והספקות המלווים את הכניסה לארץ” אלא בוחר להציף אותם במלא העוז. פסוק אחד חוזר ונשנה – “כי תאמר בלבבך” – וכך הולך משה ומונה את החששות אחד לאחד” הערים הבצורות” העמים הרבים” כלי המלחמה” הארץ הגדולה” כל הספקות מועלים” זוכים להתייחסות ובכך בעצם נעלמים.
ובפרשיות העוסקות במלחמה – מעלה משה רבינו את הנושא שלא כל כך נעים לדבר עליו – הפחד.
העיסוק בפחד חוזר ונשנה אף בפרשתנו – פרשת כי תבוא” כאשר משה מוכיח את ישראל ומזהירם “וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ: בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה”.

שלש פעמים פחד בפסוקים סמוכים. מהו אותו פחד? מניין הוא נובע? רש”י במקום אומר “חייך תלואים לך – על הספק. כל ספק קרוי תלוי שמא אמות היום בחרב הבא עלינו”.
זהו אותו ספק המכרסם ולא נותן מנוח. זהו הספק שכבר פגשנו בפרשת שופטים בהכנות לקראת היציאה למלחמה – שם הוא הסתתר מאחורי המילה ‘פן’. מי האיש אשר בנה בית ולא חנכו… פן ימות במלחמה” ומי האיש… פן ימות וכו’. פן” שמא” אולי – ספק שמכרסם ומפחיד. וכך הפחד” במקום להיות גורם שדוחף קדימה” מזמין אותנו להתגברות ויציאה אל המרחב בכוחות חדשים” ‘פחד’ אותיות ‘דחף'” גורם לנו לשיתוק מערכות ולעמידה במקום.
הפחד בעצם מונע מהאדם לצאת ממסגרות חייו הפרטיות לעבר מעגלים כללים יותר של שינוי והשפעה. הפחד הוא פחד מפני כשלון” פחד מפני תחרות” פחד מפני מה יגידו – סוגים שונים של פחד שמעל כולם מרחף הפחד משינוי.

אנחנו מפחדים להשתנות.
כי השינוי הזה אומר עלינו משהו. כי אולי נצטרך לשנות מראה” או להחליף דיסקים ששמענו” או לשנות את צורת החיים המוכרת והנוחה לנו.
וחוץ מזה – כל הרבה פעמים ניסינו להשתנות וזה לא הלך” הבטחנו ולא קיימנו” אמרנו וחזרנו בנו” עד שבפנים בתוכנו נוסח איזה מין משפט פנימי – שינויים זה לא בשבילי” עדיף להישאר באזור הנוחות שלי” במקום שבו אני מרגיש בטוח.
ועל זה צריך לעשות תשובה. על הפחד הזה. התשובה” יותר משהיא באה לתקן את פרטי המעשים” היא באה לשנות את הכיוון ואת המגמה. לתת פשר לכל המעשים וגם למצוות” וליצור תהליך של תנועה והתקדמות לעבר הבורא יתברך. שנוכחותו תורגש בכל רגע ורגע” כזה של קודש וכזה של חול.
וזה בדיוק מה שמפחיד. שלית אתר פנוי מיניה” והתביעה היא לנוכחות אלוקית בכל רגע ורגע.
זהו הפחד של האיש הירא ורך הלבב מעבירות שבידו. האם מדובר על אדם שחושש שבעת יציאתו למלחמה ‘יסגרו איתו חשבון’ על כל מיני עברות שיש לו? לאו דווקא.
מדובר על אדם שעצם העובדה שעבר עבירה” שנכשל” שניסה ולא הצליח” יצרה אצלו משפט פנימי שהוא לא מסוגל לעמוד במאבקים הדורשים יציאה מהמקום הנוח והמוכר” ולכן הוא ירא לצאת למלחמה” כזו אמתית” וכזו רוחנית” המלחמה על עצמו” על חייו.

אז איך מתגברים? הרי כשמפחדים – הדבר שהכי לא עוזר הוא לומר: אל תפחד!
יש שורה מתוך שיר שעולה לי: אל תפחד – אתה לא לבד.
הפחד שלנו נובע ביסודו מתחושת בדידות. שאם ניפול נהיה לבד” שאין איש שיאסוף אותנו. וכך” ראש השנה המתקרב נדמה לנו כמו מעמד הטסט השנתי לאוטו. מגיעים” יודעים שהולכים לחפש אצלנו מומים וכשלים” וזו כבר הרגשה לא נעימה. ולכן עושים הכול כדי לעבור. נייר דבק שקוף על המנורה מאחור” קצת תוסף למנוע שלא ישתעל בעשן לבן” קצת חיוכים לבוחן והנה עברנו.
אבל האמת היא אחרת לגמרי. היכולת שלנו לעשות שינוי בלי לפחד” קשורה קשר הדוק לחיבור לאותה נקודת אלוקית” אינסופית” שתמיד רוצה להתחדש ולנבוע. הקדוש ברוך הוא לא עומד כמו טסטר בסוף המסלול עם טופס מלא איקסים. אלא הקדוש ברוך הוא חפץ לצדק אותנו” חפץ שנצליח” מעמיד אותנו לדין ומיד אחר כך נותן לנו את יום הכיפורים. וגם לימי הדין הוא הקדים חודש שלם של רחמים. נמצא שהדין הוא רק כדי שנדע מה הציפיות שלו מאיתנו” למה אנו מסוגלים” שלא נשכח מאין באנו” אך מייד הוא נותן לנו עוד זמן” וכוח” וחיים.
היכולת להתגבר על הפחד מתחילה מכאן. מהאמונה הבלתי מתפשרת שהקדוש ברוך הוא חפץ שנצליח. חפץ מאוד שנצליח” כמו שאב חפץ בהצלחת ילדיו ושגם אם ניפול אחרי שניסינו הוא יהיה שם כדי לאסוף אותנו ולתת לנו דלק להמראה מחודשת.
את הפחד הזה זיהה דוד המלך מיד בתחילת המזמור האלולי שלנו: “לדוד ה’ אורי וישעי ממי אירא ה’ מעוז חיי ממי אפחד”. כשנקודת המרכז בחיים היא הקשר עם ריבנו של עולם” ממי וממה יש לפחד?!
אלא שהכול חוזר לאותה נקודה – האמונה בטוב האלוקי האינסופי. אין בעולם הזה עסקאות כאלו. זה משהו שנדמה שהוא מעבר לתפיסה אנושית. נותנים לך טוב בלי הגבלה” כדי שיהיה לך טוב גם כאן וגם לעולם הבא – איפה כאן העוקץ? זהו שאין. אין עוקץ” יש רק רצון להטיב. ואנחנו לא מספיק מאמינים.
אבל בחודש אלול נפתח פתח חדש לאמון. הספקות מתחלפים בתחושת ודאות שיש סיכוי והפעם נצליח” והלולא הספקני מתהפך לאלול שנותן כוח ושמחה לחיות ולהשתנות כאן בארץ החיים- “לולא האמנתי לראות בטוב ה’ בארץ חיים” קוה אל ה’ וחזק ויאמץ ליבך וקוה אל ה’.”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן