פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > לימוד שפות זרות (סיום)

לימוד שפות זרות (סיום)

ידועה ומפורסמת הסתייגותו של מו”ר הרב צבי יהודה קוק זצ”ל מלימודי אנגלית בת”ת מורשה ובישיבה לצעירים. כל ראשי ישיבת ישל”צ – הרב יעקב פילבר” הרב איתן אייזמן” והרב ירחמיאל וייס – שמעו אותה מהרצי”ה בכניסתם לתפקיד. לרב פילבר אמר הרצי”ה בשם אביו” שאיננו מתנגדים ללימודי חול אבל אין מקומם בתוך הישיבה” למעט לימודי חשבון” מפני שגם ב”עץ חיים” למדו חשבון והגר”א כתב ספר בחשבון. שיחה מרתקת התקיימה בין הרב וייס שליט”א לרב צבי יהודה זצ”ל (“דגל ירושלים” ה). הרב וייס טען” שלימודי חול ובכלל זה אנגלית הם כמו “אומנוּת” שחייב האב ללמד את בנו. ללא תעודת בגרות קשה להתפרנס. השיב הרצי”ה” שבישיבה אין עוסקים בפרנסה אלא בלימודי קודש ובמקצועות הנלווים אליהם” כמו ספרות והיסטוריה. הישיבה איננה מיועדת למילוי חובות האב כלפי בנו [= ללמוד אומנוּת]. אם האב רוצה בכך” שידאג לכך בעצמו. הרב וייס העיר שההורים מנוּעים מכך מפני שבנם נמצא בישיבה. השיב הרצי”ה: אז” לכל הפחות” שילמדו רק בכיתה י”ב. טען הרב וייס שעדיף שילמדו בכיתות הנמוכות מפני שאז עדיין אין לתלמידים כוח ללמוד תורה. בכיתות הגבוהות עדיף להקדיש את הזמן ללימוד תורה מפני שאהבת התורה מתגברת. השיב הרצי”ה שצעירים אינם אוהבים פשרות – או קודש או חול – ולכן יתקשו להכיל את המורכבות של שילוב קודש וחול. מבוגרים יותר מודעים ל”סיבוכי החיים”” כלומר למורכבותם. לכן עדיף ללמוד אנגלית בכיתה י”ב. מאחר שריכוז כל לימודי האנגלית בשנה אחת איננו ריאלי” הסכים הרצי”ה ללימודי אנגלית כמקובל” אבל דווקא בערב” כחוג מטעם ההורים” מחוץ לכותלי הישיבה “משום שהישיבה קודמת על אף שלימודי האנגלית חשובים”.
לשאלת הרב וייס את הרצי”ה מדוע הוא מתנגד כל כך ללימוד אנגלית” ענה הרצי”ה שכשלומדים שפה זרה קולטים יחד איתה תרבות זרה. זהו ערבוב תרבות זרה בתרבות של קודש. לכן חשוב כל כך חשוב לנתק את לימודי האנגלית מהישיבה.
בסופו של דבר” טען הרב וייס שיהיה קשה לעמוד בכל ההגבלות של הרצי”ה” לכן סיכמו שינסו להקפיד על לימוד אנגלית מחוץ לכותלי הישיבה.
הוי אומר: אנגלית איננה “טמאה”” כשם שפולנית” רוסית או ערבית” שדיברו בהן גדולי ישראל בכל הדורות אינן טמאות. רש”י היה בקיא בצרפתית ותרגם מילים נדירות בתנ”ך ובגמרא לצרפתית עבור הלומד הצרפתי. אחרים – תרגמו לגרמנית” אחרים לערבית. אמנם כל שפה משקפת תרבות מסוימת” לשון הקודש את תרבות הקודש” ושפות זרות את התרבויות הזרות. אבל” גם הטכנולוגיה המקיפה אותנו משקפת תרבויות זרות שפיתחו אותה. למרות זאת” איננו נמנעים מלצרוך אותה” מפני שהשפעתה דקה מאוד מאוד. יש סדרי עדיפויות בחיים הרוחניים. הלוואי שלא נושפע השפעה עבה וגסה מהתרבויות המקיפות אותנו.
עיקר ההקפדה של הרצי”ה היתה על ערבוב בין קודש לחול בתוך ישיבה שהיא כולה קודש” כאשר הדגש היה על שפה זרה” שהיא זרה לקודש. לכן” הסכים הרצי”ה לקיומם של שיעורי אנגלית ממוסדים מחוץ לכותלי הישיבה.
האם הדרכתו של הרצי”ה תקפה גם היום? כן” ברמת העיקרון חשוב שכל תלמיד ישיבה תיכונית יפנים את ההבחנה בין לימודי הקודש ללימודי החול” ויכיר שיש משקל שונה ללימודי הקודש וללימודי החול” ולא יתייחס אליהם בצורה שווה. ברמה המעשית” הוצאת לימודי האנגלית מחוץ לכותלי בית הספר או דחייתם לסוף התיכון” מתאימות רק ליחידי סגולה המבקשים לינוק רק מהקודש בילדותם. על יחידי סגולה אלו אמר רבי שמעון בן יוחאי שיעסקו רק בתורה ולא בדרך ארץ” ועל כך אמרו חז”ל שרבים עשו כמותו ולא עלתה בידם. אבל מעטים עשו ועלתה בידם. עבור רוב בני הנוער” האנגלית היא “אומנוּת” שחייב האב ללמד את בנו” ובית הספר הוא השליח של ההורים במילוי חובתם.
באחת משיחותיו (“לפרקים” תשס”ו” עמ’ תקצד) סיפר הרב יחיאל יעקב ויינברג שבצעירותו” עת למד בישיבת סלבודקה” נסע לעיר גרודנא ברכבת. הבחור יחיאל יעקב שאל היכן לרדת” אבל הוא לא דיבר רוסית ולא הבין את מה שענו לו” ומשום כך ירד בטעות בכפר נידח. שם התנפלו עליו בריונים והפליאו בו את מכותיהם. בהגיעו לגרודנא הוא החליט שתחילה עליו ללמוד רוסית.
זמן מה לאחר מכן” הגיע ה”חפץ חיים” לגרודנא לבקר את בנו שהתגורר שם. להפתעתו” נקרא הבחור יחיאל יעקב אל ה”חפץ חיים”. ה”חפץ חיים” פנה אליו ואמר לו להפסיק ללמוד רוסית ולשוב לישיבת סלבודקה. הבחור סיפר לו את הרקע לרצונו ללמוד רוסית ואף תבע מ”החפץ חיים” להורות לכל הישיבות ללמד את תלמידיהם רוסית על מנת שלא יקרה להם כפי שקרה לו. השיב לו ה”חפץ חיים”: “אתם צודקים” צריך לדעת רוסית” אבל אין זמן. קודם כל צריך לעבור על כל הש”ס” רמב”ם” שולחן ערוך ומפרשיו” ראשונים ואחרונים” רבי עקיבא אייגר” חתם סופר ונודע ביהודה. כולם היו גאונים מופלגים והקדישו את כל ימיהם להעמיק בגמרא ולחדש בה. עבור מי? עבור בחורים כמוכם!! בשביל מי הם כתבו את ספריהם?!” ואז פרץ ה”חפץ חיים” בבכי…
חשוב ללמד את בנינו “אומנוּת”” חכמה ומדעים” אנגלית ומתמטיקה ברמה גבוהה. אבל גם צריך להבטיח שיצמחו בתוכנו ומתוכנו תלמידי חכמים מופלגים שיאירו את ישראל באור תורתם.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן